Allah jadikan Haiwan Dari Apa?


Allah jadikan Haiwan Dari Apa? | Haiwan yang ada dimuka bumi ini terdapat beberapa ketegori seperti haiwan kesayangan (kucing dan anjing), Haiwan Ternakan (Lembu Kerbau Kambing), Haiwan buas (Harimau buaya dll) dan sebagainya. Tapi pernah tidak kita terfikir, haiwan Allah jadikan dari apa? Kalau Manusia Allah jadikan daripada tanah. Adakah dari tanah juga? 

Kita merujuk kepada sepotong ayat Al-Quran 
" Dan Allah menciptakan tiap tiap haiwan bergerak itu daripada air ; maka sebahagian di anatara mereka mnejalar atas perut nya, dan sebahagiannya berjalan dengan 2 kaki, sebahagianya daripada 4 kaki. Allah menciptakan apa sahaja yang ia kehendaki (selain dari yang tersebut), kerana sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas setiap sesuatu."
Surah An Nur ayat 45
Dan terjawablah bahawa Allah jadikan haiwan daripada AIR


Dan juga Tumbuhan dibuat daripada air dan merujuk kepada sepotong ayat Al-Quran 
" Dia yang menjadikan bumi ini untuk akmu sebagai hamparan, dan langit (serta segala isinya) sebagai bangunan (yang dibina dengan kukuhnya) dan turunkan-Nya air hujan dari langit, lalu keluarkan-Nya dengan air itu berjenis jenis buah buahan yang menjadi rezeki bagi kamu ; maka janganlah kamu mengadakan bagi ALlah, sebarang sekutu, padahal kau semua mengetahui (bahawa Allah ialah Tuahn Yang Maha Esa) "
Surah Al-Baqarah ayat 22

sumber dari Majalah Al-Islam Okt 2015

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

14 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. betul, haiwan dan tumbuhan dari air..dulu masa saya kecik kucing saya mati saya tanam pastu abah saya gali balik tanah tu dan angkat kucing tu buang dalam sungai..hrmm

    ReplyDelete
  2. SubhanAllah..terima kasih cik en perkongsian ini..
    Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  3. Baru tahu.. terima kasih cik en...

    ReplyDelete
  4. Subhannallah..segala pujian Tuhan sekalian Alam. Yang menjadikan semuanya bermanafaat untuk manusia.

    ReplyDelete
  5. Thanks untuk ilmu ni kak..
    Baru tahu sebenarnya :)

    ReplyDelete
  6. Hi, saja blogwalking and follow you back sebab awak pernah komen di GA sy before ni. Thanks ya.
    Btw feel free to singgah and baca new blog entry sy http://minjee08.blogspot.my/2015/11/gaji-dah-masuk-jom-shopping-dorothy.html

    ReplyDelete
  7. Allahuakhbar..kakyan baru tahu..terima kasih info

    ReplyDelete
  8. subhanallah, baru tahu. syukran

    ReplyDelete
  9. Thanks for sharing, saya belajar geology pun cakap semua haiwan berasal dari dalam laut

    ReplyDelete
  10. Cx baru tahu. Sebelum ni kucing kesayangan cx, cx tanam sebab tak tahu. So sekarang kita nak buat apa dengan kucing² yg da mati? Buang dalam sungailah ya? Sumber air.

    ReplyDelete
  11. Patutlah kucing boleh masukkan dirinya muat-muat dalam bekas sempit seperti air...

    ReplyDelete
  12. TERIMA KASIH ATAS PERKONGSIAN

    SALAM RAMADHAN

    #JMBELOG

    ReplyDelete
Previous Post Next Post