Vaksinasi HS untuk Kerbau

Assalamualaikum
Kali ini cik en bercerita mengenai kerjaya cik en sementara mencari idea untuk entry entry yang lain
Seperti sedia maklum, cik en merupakan seorang pembantu veterinar di Jabatan Perkhidmatan Veterinar. Cik en ditempatkan dibahagian kesihatan di daerah cik en berkhidmat. Mungkin ada yang tahu mungkin tidak.
Kali ini cik en nak berkongsi salah satu pengalaman kerja cik en.
Menjadi target atau sasaran setiap veterinar negeri untuk menjadikan segala ternakan bebas dari penyakit terutama penyakit HS (Haemorrhagic Septicaemia) dan FMD (Foot Mount Disease).
Tapi kali ini cik en hendak bercerita mengenai HS yang mana merupakan aktiviti cik en jumaat lepas di salah satu kandang peternak di kawasan cik en
HS selalunya divaksin kepada ruminan besar seperti lembu dan kerbau.
Dalam bahasa mudah HS adalah Hawar Berdarah
Sebelum itu, biarlah cik en terangkan apa itu Vaksinasi HS untuk Kerbau.

Sawwah

Definasi HS 


Penyakit Hawar Berdarah (Haemorrhagic Septicaemia) atau HS ialah penyakit akut pasteurellosis yang disebabkan oleh bakteria Pasteurella multocida Carter’s Type B. Penyakit ini menyebabkan septisemia akut pada lembu dan kerbau, namun lebih mudah menjangkiti kerbau. Ternakan babi juga boleh dijangkiti HS pada kadar yang rendah, manakala jangkitan pada bebiri dan kambing adalah jarang dilaporkan. Penyakit HS telah diwartakan sebagai Penyakit Wajib Lapor. Penyakit HS endemik disebabkan oleh salah satu daripada dua serotip Pasteurella multocida, iaitu serotip B:2 dan E:2. Wabak penyakit di negara Malaysia adalah disebabkan oleh serotip B:2. Wabak penyakit boleh berlaku pada bila-bila masa, tetapi kekerapan penyakit meningkat pada musim hujan. Kebanyakan jangkitan HS adalah akut atau perakut, yang menyebabkan kematian dalam jangkamasa 8 - 24 jam selepas dijangkiti dan jarang ada haiwan yang sembuh daripada penyakit HS. Tanda awal klinikal yang dilihat ialah kelesuan, kemurungan, tidak aktif, demam, mulut dan hidung yang berlendir, bengkak pada bahagian kepala, leher dan dada serta membran mukosa menjadi merah. Jika masalah pernafasan berlaku, kematian dijangka akan berlaku dalam masa yang singkat. Walau bagaimanapun, disebabkan kematian berlaku pada jangka masa yang singkat, maka tanda klinikal selalunya tidak ketara atau tidak dapat dilihat. Tiada penyakit HS yang kronik dilaporkan.

Vaksin HS


HS- Haemorrhagic Septicaemia Double Adjuvant Vaccine

Vaksin ini diberi sebanyak 2ml untuk ternakan yang dewasa dan 1ml untuk ternakan kecil. 

Populasi ternakan yang divaksin adalah 90 ekor kerbau terdiri daripada kerbau jenis Sawaah dan Sapi

Sambil sambil itu, cik en sempat berselfie dengan si comel ini. Anak kambing yang dipanggil billy , kid atau baby goat

baby goat

kid-billy

comel kan?
billy ini baru berusia 2 hari. 

Sampai disini entry cik en. Nampaknya cik en dah ada idea untuk entry seterusnya.
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

7 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. comel2 billy, hahaa~

    ni sakit ni memg haiwan je kena ek, fuh3, pnjg nama siantifik, 8-24 jam je bole mati?

    seram lak dgr ......=.="

    smg mereka terus sihat2 yaaaa, hehee

    ReplyDelete
  2. terima kasih singgah
    list dalam dari warna daun saya...

    ReplyDelete
Previous Post Next Post