www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2014-02-03

Adab Di Masjid


Salam semua
entry ini antara draf dalam list cik en
hanya menaipkan tajuk dan hari ini masa sesuai untuk cik en membahas adab di Masjid
entry ini bukan lah menghina atau mengutuk sesiapa hanyalah teguran dari hamba Allah yang mempunyai pengalaman sebelum ini
entry ini dapat idea dari salah satu pengalaman cik en menghadiri majlis agama sempena Maulidurrasul
Semenjak kecil cik en dah didedahkan dengan suasana masjid.
Ibu dan Ayah Saudara cik en yang banyak memngajar cik en
semenjak cik en berusia 7 tahun bersamaan tahun 1, cik e ditempatkan di sekolah kebangsaan Bintong Perlis
pada masa ini, universiti yang pemes di sana belum wujud lagi, Ibu saudara cik en yang cik en panggil mak we` adalah pengajar Al-Quran dan Mukaddam di masjid di Kampung Wang Ulu
Setiap hari kami akan berjemaah maghrib, membaca Al-Quran dan isyak.
jadi cik en belajar dari pengalaman
Bila dan meninggalkan Perlis dan berpindah, amalam cik en ke Masjid mulai berkurang dan seterusnya tidak bertandang ke rumah Allah
Penghijrahan cik en telah membawa cik en kembali bertandang ke Rumah Allah
Cik en bukannya nak berlagak pandai tapi ini antara yang cik pelajari dulu
Majlis Agama cik en hadiri tidak lama dulu telah menyebabkan hati cik en sedih.
kerana ada yang tidak menghormati majlis agama yang di anjurkan
Ada yang bercakap semasa penceramah bercerita, ada yang menluahkan perasaan BOSAN dan MENGANTUK sambil menGUAP dengan kuat, Ada yang tidur, ada yang bergosip, ada yang bermain telefon dan majlis tersebut macam majlis biasa biasa
ASTAFIRUALLAH sahaja yang mampu cik en ungkapkan
Ada juga penceramah yang mencampur adukkan masalah politik dalam ceramahnya
itu satu bab, ada satu bab yang cik en kesalkan
semasa solat berjemaah, saf tidak diisi dengan rapat dengan alasan nanti bersempit sempit.
Anda tahu tak, dalam kubur lagi sempit. ini semasa solat pun itu adalah satu masalah






Cik en masih dalam proses belajar dan diharap entry ini dapat cik en luahkan kekecewaan cik en, nak ditegur orang tua, tak ditegur rasa bersalah
apa perlu cik en lakukan dan ini antara pilihan yang cik en dapat lakukan

p/s : peringatan untuk diri sendiri juga


Photobucket

  4 comments:

  1. Tq Ilmu Yg Sngt2 Berguna...Kdang2 kita xthu bab2 nie..

    http://shafiqhashim.blogspot.com/2014/02/big-giveaway-by-iman-zakaria-huda.html

    ReplyDelete
  2. bagus entry ni cik en..pasal yg kat saf tu mmg selalu berlaku..kdg kita dah nak rapat, dorang p jauhkan lagi..sabo ajela..

    ReplyDelete
  3. Kaki rapat macam tu ke? Bahu ke bahu memang sah. Tkde nas buku lali rapat dengan buku lali.

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!