www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2014-02-03

Adab Di Masjid


Salam semua
entry ini antara draf dalam list cik en
hanya menaipkan tajuk dan hari ini masa sesuai untuk cik en membahas adab di Masjid
entry ini bukan lah menghina atau mengutuk sesiapa hanyalah teguran dari hamba Allah yang mempunyai pengalaman sebelum ini
entry ini dapat idea dari salah satu pengalaman cik en menghadiri majlis agama sempena Maulidurrasul
Semenjak kecil cik en dah didedahkan dengan suasana masjid.
Ibu dan Ayah Saudara cik en yang banyak memngajar cik en
semenjak cik en berusia 7 tahun bersamaan tahun 1, cik e ditempatkan di sekolah kebangsaan Bintong Perlis
pada masa ini, universiti yang pemes di sana belum wujud lagi, Ibu saudara cik en yang cik en panggil mak we` adalah pengajar Al-Quran dan Mukaddam di masjid di Kampung Wang Ulu
Setiap hari kami akan berjemaah maghrib, membaca Al-Quran dan isyak.
jadi cik en belajar dari pengalaman
Bila dan meninggalkan Perlis dan berpindah, amalam cik en ke Masjid mulai berkurang dan seterusnya tidak bertandang ke rumah Allah
Penghijrahan cik en telah membawa cik en kembali bertandang ke Rumah Allah
Cik en bukannya nak berlagak pandai tapi ini antara yang cik pelajari dulu
Majlis Agama cik en hadiri tidak lama dulu telah menyebabkan hati cik en sedih.
kerana ada yang tidak menghormati majlis agama yang di anjurkan
Ada yang bercakap semasa penceramah bercerita, ada yang menluahkan perasaan BOSAN dan MENGANTUK sambil menGUAP dengan kuat, Ada yang tidur, ada yang bergosip, ada yang bermain telefon dan majlis tersebut macam majlis biasa biasa
ASTAFIRUALLAH sahaja yang mampu cik en ungkapkan
Ada juga penceramah yang mencampur adukkan masalah politik dalam ceramahnya
itu satu bab, ada satu bab yang cik en kesalkan
semasa solat berjemaah, saf tidak diisi dengan rapat dengan alasan nanti bersempit sempit.
Anda tahu tak, dalam kubur lagi sempit. ini semasa solat pun itu adalah satu masalah






Cik en masih dalam proses belajar dan diharap entry ini dapat cik en luahkan kekecewaan cik en, nak ditegur orang tua, tak ditegur rasa bersalah
apa perlu cik en lakukan dan ini antara pilihan yang cik en dapat lakukan

p/s : peringatan untuk diri sendiri juga


Photobucket

3 comments:

Shafiq Hashim said... [Reply]

Tq Ilmu Yg Sngt2 Berguna...Kdang2 kita xthu bab2 nie..

http://shafiqhashim.blogspot.com/2014/02/big-giveaway-by-iman-zakaria-huda.html

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

tq share kak.

Sya Nadia said... [Reply]

bagus entry ni cik en..pasal yg kat saf tu mmg selalu berlaku..kdg kita dah nak rapat, dorang p jauhkan lagi..sabo ajela..

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads