www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2013-06-14

Najis MUGHALLAZAH Mengapa dengan Tanah


salam sahabat cik en semua!
sihat? di pagi jumaat ini cik en nak sharing lagi ilmu atau info yang cik en ambik dari majalah Solusi isu 56
Kita di ajar dari kecil yang kita mempunyai 3 jenis najis

  1. Najis Mukhaffafah - najis ringan
  2. Najis Mutawassitah - najis pertengahan
  3. Najis Mughallazah - najis berat
perlu ke cik en nak terangkan najis najis ini?
tak perlu kot sebab ini merupakan asas dalam pelajaran pendidikan agama dari sekolah rendah lagi tapi kalau ada sesiapa yang dah lupa boleh rujuk di SINI
Sekarang tumpukan fikiran anda kepada najis berat iaitu MUGHALLAZAH
najis berat melibatkan anjing, khinzir serta keturunan kedua duanya
Macam mana kita nak mengucikan najis ini?
semua kena ingat balik, sebab ia nya perlu ada dalam fikiran kita sentiasa..
ok2 cik en akan beritahu untuk memudahkan entry cik en ini
Cara menyucikan adalah 
7 kali basuhan = 1 air bercampur tanah + Air mutlak
Dan persoalan yang cik en nak tanya disini, mengapa digunakan air tanah, kenapa tidak tepung?kapur atau sabun sahaja?
kenapa dalam Islam perlu guna TANAH?
dan hasil bacaan cik en di majalah SOLUSI ni

Tanpa kita sedar, tanah merupakan bahan yang berguna kepada manusia
Komposisi tanah adalah 45% mineral, 25% udara, 25% air dan 5% bahan organik
kalau korang nak tahu, antibiotik yang ada dipasaran terhasil daripada TANAH
dan ada kajian mengatakan tanah mempunyai bakteria IVERMECTIN iaitu membunuh cacing dalam manusia dan ternakan
Jangan terkejut TANAH juga merupakan bahan ANTIKANSER (bakteria tertentu dalam tanah)
seperti kita tahu ANJING dan KHINZIR merupakan haiwan yang mempunyai bakteria yang mana tidak dapat dimatikan walaupun dengan memasakkannya sehingga 100 darjah celcius
dan hanya dengan tanah yang mempunyai komposisi yang sedia ada mampu membunuh bakteria bakteria "degil" ini
tapi bukan tanah yang ada tepi tepi jalan ini, dalam ISLAM sendiri diberitahu tanah tanah yang sesuai di ambil untuk dijadikan cucian najis ini


Photobucket

6 comments:

widiea azira said... [Reply]

suka blog blog islamic macam ni ^_^

nanti share la lagi info2 yer.

nik ros said... [Reply]

terfikir jugak naper tanah yg sesuai untuk cuci najis. rupanya ada kebaikan dia kan,Allah buat pasti ada benda baik yg tersembunyi.

Leadership Developmant Training said... [Reply]

nice blog :)

salam kenal dari kami outbond di malang :)
jangan lupa kunjungi kami di website kami : http://www.nolimitadventure.com/

SendiriDOTnet said... [Reply]

ilmu yg baik..thanksss

Anonymous said... [Reply]

salam sis, bole bg link majalah solusi ttg tajuk ni x ?

Eintan Nurfuzie said... [Reply]

@Anonymous
Cik en ambil dari majalah Majalah Solusi isu 56. Tiada dalam bentuk web..

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads