www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2013-01-05

Botak Itu Trend atau Penyakit?



salam semua!
kali ini cik en nak bincang sikit mengenai BOTAK
ini bukan cerita pasal en botak cik en tu tapi botak rambut
sebelum cik en teruskan kepada kawan kawan cik en yang membaca entry ini yang mana memang mengalami masalah ini, cik en mohon maaf.
ini adalah topik yang mana agak menarik di kalangan lelaki dan wanita zaman sekarang
pada masa cik en kecik kecik dulu, botak lebih sinonim kepada yang berusia 40 tahun ke atas atau pendek kata, orang brusia atau tua
Semenjak 10 tahun ke belakangan ini, masalah ini mula menular kepada lelaki atau perempuan yang berusia seawal 20 tahun hingga 30 tahun
ini antara cik en baca di dalam my metro dan info kesihatan
ada beberapa faktor :


  • Androgenetic Alopecia (AGA)
 Androgenetic Alopecia atau AGA iaitu pola keguguran rambut lelaki yang berkaitan dengan tahap hormon dalam tubuh.

AGA terjadi akibat interaksi hormon terhadap kulit kepala lelaki yang mempunyai risiko genetik dan akhirnya menjejaskan kitaran pertumbuhan rambut normal. 

AGA lazimnya dihidap oleh golongan lelaki berusia antara 25 hingga 50 tahun ke atas. Ia dikesan apabila kitaran pertumbuhan rambut menjadi lebih singkat di mana rambut akan gugur sebelum ianya sempat menjadi panjang dan tebal. 



  • Jantina
30 % lelaki yang berusia 30 dan  50% berusia 50 tahun mengalami masalah ini. Lelaki pada umumnya lebih berkemungkinan akan mengalami keguguran rambut kerana mereka lebih banyak menghasilkan testosteron. 


  • Keturunan
Selalunya jika ayah, bapa sedara pernah mengalami masalah ini, keturunanya akan sedikit sebanyak mewarisi



  • Tekanan
Tekanan jiwa yang kronik boleh mempercepatkan AGA yang todak dapat dielakkan ini manakala keguguran rambut berterusan boleh mengakibatkan kesan psikologi serius terhadap sesetengah lelaki. Ia sering dikaitkan dengan rasa rendah diri, kemurungan, lebih suka memendam perasaan, berasa kurang disukai, merasakan dirinya hodoh dan berasa kurang berjaya. 

  • Trend
ini memang tak soh kata apa la.. memang sengaja nak membotakkan kepala tu..

sampai kat sini je entry ini. Cara rawatan?
itu kena update di entry yg lain atau korang leh baca penuh disini

Photobucket

8 comments:

cweet pinky said... [Reply]

huhuhu ~ CP takde masalah nih , tapi takut jugakkan , mane la nak taw ... kite bukan boleh meramal mase depan

Daddy Zuki said... [Reply]

Salam. Harap sihat sentiasa. Pakcik dari segmen http://jukdin.blogspot.com/2012/12/bloglist-blogger-baharu-2013-segmen.html dan berharap agar kita boleh saling 'follow' antara satu sama lain. Terima kasih dan Happy blogging!

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

selalu luruh..risau smpai thp botak..uhuhuh

ayut said... [Reply]

yg last sbb trend...ala...tu sbb nak...hahaha... :D

ct kektus said... [Reply]

kite pon ada masalah rambut gugur. tapi takut jugak jadi rupa ini bila dah berusia nanti. mintak tak ada papelah. :D

sal ya said... [Reply]

husben akak ni pun dah nak botak sebab ambik streoid banyak sgt masa dia sakit lu. bila dia rasa panas, dia stoppd mkn ubt smp skg. tp side effect ada la kot.

kak nora said... [Reply]

kalu org perempuan bolih pakai tudung..

9n0L4 said... [Reply]

tidakkkkkkkk. takutnye kalau botak. huhu. rambut slalu gugur. :)

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads