www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2012-07-13

Rawatan Untuk Chiki ( Anjing Belaan Cik En)


salam semua
sesiapa yang mengikuti setiap perkembangan blog cik en mesti dah mengetahui cik en ada membela 3 ekor anjing
mana yang tahu leh rujuk cerita 
cik en x sempat nak gtau khabar yang kurang baik kepada semua..
anjing cik en si jantan CHIKI mengalami kemalangan 2 minggu lepas
di langgar oleh sebuah kereta dan menurut kata mak cik en, Chiki melambung tinggi..
tapi yang pelik Chiki langsung tidak menjerit, atau mengering sakit.. diam je. 
mak cik en terus ambik sarung tangan dan mengangkat Chiki ke belakang umah
keadaan chiki teruk.. cik en pun balik dari kerja 2 jam selepas itu
sampai sampai abah cik en gtau anjing si Chiki kena langgar
terus cik en g tengok dan keadaan Chiki terbaring lemah.. 
Cik en tengok dan merasakan bahagian mana yang patah atau luka
luka di bahagian punggung dan kaki belakang.
cik en terus berikan Amoxin Injection untuk antibiotik
Masuk hari ke 4 cik en perhatikan tulang belakang dia menyeget.. disitulah puncanya dia xleh bangun 
sepanjang sakit, kami sekeluarga menguapkan makanan dan minuman
dalam 4 hari lepas cik en buat injection ubat neurobion
Ubat ini untuk saraf dan haiwan yang dilanggar dan hampir lumpuh hendaklah diberi injection ini atau boleh dapat secara tablet.
dah alang alang cik en boleh meng"inject" cik en buat injection sahaja.. senang

keadaan Chiki beransur baik


keadaan tulang belakang chiki


inilah sebab chiki xleh bangun


neurobion


3 ml satu botol dan leh buat 3x injection 3 hari sekali


peralatan yang digunakan untuk membuat rawatan
keadaan chiki semalam. yang biru biru tu spray magtox untuk luka


cik en berharap chiki akan lebih sihat.. Bila dia tengok Uit Uit dan citam bermain main terasa diri dia pun nak main main.. terangkat badan badan dia..
nak kejar gak kononya.. tapi chiki x mampu hanya mata dia melihat keseronakan Uit uit dan citam kejar mengejar.
Chiki sayang, sabar yek.. kamu akan boleh berlari selepas ini.
Insyallah Aku akan jaga dan rawat kamu sebaik yang boleh


p/s : sedih sangat tengok keadaan dia... :(

12 comments:

Aida Omar said... [Reply]

kesian chiki.. chiki harus kuat dear, nanti sihat boleh main sama2 dengan uit2 dan citam ea.. sedih pulak tengok dia terbaring macam tu T_T

nuyui a.k.a miss YUI said... [Reply]

anjing ni sma cam dpn umh yui..dia pon tgh sakit..luka kat tgkuk..

sedih kucing oyen mati..waaa!!!

Liza Razak said... [Reply]

alololo siannye chiki..nasib baik selamat..semoga cepat sembuh chiki

honeyz said... [Reply]

ciannya dia.... huhuhu

Misz Mieza said... [Reply]

Kesian si Chiki! Cik En ni vet ke ea? Pandai inject2 nih.. MM kagum sangat dengan manusia yang berkongsi kasih sayang dengan haiwan peliharaan & sanggup berkorban wang ringgit semata2 inginkan haiwan peliharaan masing2 terjaga & terbela.. Tahniah Cik En coz tergolong dalam golongan orang yang MM kagumi.. =)

MM doakan Chiki cepat2 sembuh.. Lepas ni boleh tolong jaga Cik En plak..

CIK TOM said... [Reply]

kesiannya chiki... teruk gak tgk tulang blkg tue senget..

Yumida said... [Reply]

sian tengok si chiki tu..cik en asal mana erk?

IntaNBerliaN said... [Reply]

oooo buat sendiri... snenag kalu reti kan..

Bulan Syurga Firdausi said... [Reply]

mmm kesiannya....mulianya hati sahabat wahai hamba Allah....

9n0L4 said... [Reply]

byk pahale cik en dapat ni. :)

Masz Sidek said... [Reply]

kesiannye chiki... semoga chiki cepat sembuh... ;'(

man said... [Reply]

ooo dah nasib dia..antar hospital haiwan je

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads