www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2012-06-06

Penzina harus berkahwin dengan anak zinanya ??


Penzina harus berkahwin dengan anak zinanya ?? 
tiba tiba cik en teringat satu kisah yang dilakonkan oleh lisdawati atau sekarang nisdawati mengenai kisah anak luar nikah ni
cik en baca sinopsis dibelakang cd tu.. dan ada ayat ini(lebih kurang la ayatnya)
" anak luar nikah HARUS lah berkahwin dengan penzina yang berzina dengan ibunya"
mula mula macam fikir.. boleh ke...
kita anak luar nikah kahwin dengan bapa kita (BF mak kita tu la)
so cik en search la kat google.. so cik en dapat satu penjelesan mengenai nya..


Hukum asal anak luar nikah hendaklah dibinkan kepada ibunya. Iniberdasarkan kepada maksud sabda Rasulullah SAW:"Anak (luar nikah) itu adalah hak ibunya dan bagi bapa (penzina) adalahbatu sahaja"(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)Walau bagaimanapun mengikut keputusan Muzakarah Jawatankuasa FatwaKebangsaan pada 28-29 Januari 1981 adalah seperti berikut: "Anak zina ataua nak di luar nikah (anak tak sah taraf)sama ada diikuti dengan perkahwinankedua pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau dibintikankepada Abdullah ".Penzina harus berkahwin dengan anak zinanya dengan syarat dia tidak mengahwini ibu kepada anak zina itu. Sekiranya penzina berkahwin dengan ibu anak zina tersebut dan melakukan persetubuhan maka haramlah penzinaberkahwin dengan anak zinanya.Apabila berlaku perkahwinan antara penzina dan ibu kepada anak zina, maka anak tersebut menjadi mahram (haram berkahwin) dan anak tiri kepada suami ibunya (penzina).

jadi betul la.. anak luar nikah boleh kahwin dengan penzina ibunya...

p/s: mybe ramai yang tahu.. tapi cik en baru tau..



  12 comments:

  1. Tak tahu dan masih kurang faham....

    ReplyDelete
  2. ermm taktau nk ckp coz blum dapat pnjelasan yg jelas..hehee

    ReplyDelete
  3. hubungan anak luar nikah dgn bapanya adalah seperti wanita dgn lelaki ajnabi. maknanya, setiap aurat mereka adalah harat antara satu sama lain. so, dorg boleh nikah dgn syarat tertentu

    ReplyDelete
  4. huhuhu... baru tahu jugak... yg sy tahu...
    anak luar nikah tu hak ibunya sahaja...

    ReplyDelete
  5. baru tahu...tapi masih samar-samar..macam tak boleh bayangkan situasi ni...hmmmm

    ReplyDelete
  6. biar betul..kena tanya yg lebih pakar dalam bab begini

    ReplyDelete
  7. anak luar nikah boleh berkahwin dengan lelaki yang membuat si ibu mengandung. janji si lelaki tak berkahwin dgn si ibu.

    Jom lawat WKK

    ReplyDelete
  8. Usahkan kata cik en, MM pun baru tau ni ha.. Tapi still blurr2 lagi.. Gugugu..~~

    ReplyDelete
  9. PERLU MASA MEMAHAMI SEMUA NI..TP KALAU SUSAH2 SGT KAN PG JER PEJABAT AGAMA MTK NASIHAT..

    ReplyDelete
  10. PERLU MASA MEMAHAMI SEMUA NI..TP KALAU SUSAH2 SGT KAN PG JER PEJABAT AGAMA MTK NASIHAT..

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!