www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2012-06-06

Penzina harus berkahwin dengan anak zinanya ??


Penzina harus berkahwin dengan anak zinanya ?? 
tiba tiba cik en teringat satu kisah yang dilakonkan oleh lisdawati atau sekarang nisdawati mengenai kisah anak luar nikah ni
cik en baca sinopsis dibelakang cd tu.. dan ada ayat ini(lebih kurang la ayatnya)
" anak luar nikah HARUS lah berkahwin dengan penzina yang berzina dengan ibunya"
mula mula macam fikir.. boleh ke...
kita anak luar nikah kahwin dengan bapa kita (BF mak kita tu la)
so cik en search la kat google.. so cik en dapat satu penjelesan mengenai nya..


Hukum asal anak luar nikah hendaklah dibinkan kepada ibunya. Iniberdasarkan kepada maksud sabda Rasulullah SAW:"Anak (luar nikah) itu adalah hak ibunya dan bagi bapa (penzina) adalahbatu sahaja"(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)Walau bagaimanapun mengikut keputusan Muzakarah Jawatankuasa FatwaKebangsaan pada 28-29 Januari 1981 adalah seperti berikut: "Anak zina ataua nak di luar nikah (anak tak sah taraf)sama ada diikuti dengan perkahwinankedua pasangan ibu bapanya atau tidak hendaklah dibin atau dibintikankepada Abdullah ".Penzina harus berkahwin dengan anak zinanya dengan syarat dia tidak mengahwini ibu kepada anak zina itu. Sekiranya penzina berkahwin dengan ibu anak zina tersebut dan melakukan persetubuhan maka haramlah penzinaberkahwin dengan anak zinanya.Apabila berlaku perkahwinan antara penzina dan ibu kepada anak zina, maka anak tersebut menjadi mahram (haram berkahwin) dan anak tiri kepada suami ibunya (penzina).

jadi betul la.. anak luar nikah boleh kahwin dengan penzina ibunya...

p/s: mybe ramai yang tahu.. tapi cik en baru tau..



12 comments:

msredcheesecake said... [Reply]

Tak tahu dan masih kurang faham....

✿ Cikk Myra ✿ said... [Reply]

wahhhh..
baru tau..huhu
thanx..

Deq's Qienz said... [Reply]

ermm taktau nk ckp coz blum dapat pnjelasan yg jelas..hehee

G3-lina said... [Reply]

hubungan anak luar nikah dgn bapanya adalah seperti wanita dgn lelaki ajnabi. maknanya, setiap aurat mereka adalah harat antara satu sama lain. so, dorg boleh nikah dgn syarat tertentu

Masz Sidek said... [Reply]

huhuhu... baru tahu jugak... yg sy tahu...
anak luar nikah tu hak ibunya sahaja...

Dylla Abas said... [Reply]

baru tahu...tapi masih samar-samar..macam tak boleh bayangkan situasi ni...hmmmm

MamaEma said... [Reply]

biar betul..kena tanya yg lebih pakar dalam bab begini

muhsin.aminudin said... [Reply]

anak luar nikah boleh berkahwin dengan lelaki yang membuat si ibu mengandung. janji si lelaki tak berkahwin dgn si ibu.

Jom lawat WKK

Misz Mieza said... [Reply]

Usahkan kata cik en, MM pun baru tau ni ha.. Tapi still blurr2 lagi.. Gugugu..~~

Bui Junaidi said... [Reply]

PERLU MASA MEMAHAMI SEMUA NI..TP KALAU SUSAH2 SGT KAN PG JER PEJABAT AGAMA MTK NASIHAT..

Bui Junaidi said... [Reply]

PERLU MASA MEMAHAMI SEMUA NI..TP KALAU SUSAH2 SGT KAN PG JER PEJABAT AGAMA MTK NASIHAT..

IntaNBerliaN said... [Reply]

oo yeke... sy br tau ni

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads