www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2011-06-20

revie pencarian cik en dan rain II kiki lala

kali ini kita menterjah peserta ke 3 kita...
agak unik menjadikan kura2 sebagai haiwan peliharaan..
bukan xde yg bela...tp jarang sgt..sbb badannya yg ker s dah x boleh dipeluk meluk..hehhehe
anyway kita layan dulu pasal kiki dan lala dia ni k....
klu nk entry nya klik jer pic bawah ni
-------------------------------------------------------------------------------------



ok...skrg nie nk citer pasal KIKI & LALA...
sebenarnyer aku baru je bela KIKI & LALA...
baru 3bulan...
sebelum nie xmo bela ape2 sbb selalu outstation...
kesian diorang nnti...
tp...KIKI & LALA, aku leh bw g mana2 aje...
antara 2 nie...KIKI yg paling aktif...
die siap pernah terjun dr tempat tido dr ketinggian 1.0m...
menjajau aku n Mr. Hubby cr 1 rumah...
lepas subuh br aku perasaan die hilang sebenarnye...
hahaha...rupenyer die g cr air...duduk kat dlm bilik air ruang tengah...
adohai....gugur jantung...
sekarang nie...aku dah tambah kawan utk KIKI LALA...
ikan2 yg comel

-------------------------------------------------------------------------------------
so far cik en x bperla arif pasal haiwan ni..hehehe..so far cik en dh search kt internet la..ni antara entry yg djumpai

Ciri-ciri

Kura-kura merujuk secara umum kepada haiwan yang tergolong dalam golongan benda hidup, alam haiwan, bertulang belakang (vertebrata), kelas reptilia. Tubuh kura-kura dilindungi oleh kerangka khas yang terbentuk dari rusuk mereka.
Saiz kura-kura berbeza dari beberapa sentimeter sehingga dua meter. Pada kebiasaannya kura-kura mempunyai tempoh hayat yang panjang dan hidup lama, sesetengah kura-kura diketahui hidup selama melebihi 150 tahun.
Kura-kura pertama telahpun wujud pada era dinosaur, kira-kira 200 juta tahun dahulu. Kura-kura merupakan satu-satunya cabang dari "clade Anapsida" silam, yang termasuk kumpulan seperti procolophonoids, millerettids dan pareiasaurs. Kebanyakan anapsids menjadi pupus pada akhir tempoh Permian, kecuali procolophonoids dan susur-galur testudines (kura-kura).
Kesemua kura-kura, samaada yang masih hidup atau telahpun pupus merupakan dari susunan Chelonia, termasuk super susunan Testudines.

Makanan
Kura-kura merupakan haiwan maun. Makanan utama kura-kura adalah tumbuhan yang hidup dalam air seperti kangkung dan sawi.

cik en x dpt pastikan jenis kura2 ni cz x bper nmpak...dri gayanya kura2 ni nama kura2 brasil..klu salh...maaf la yek...dri segi pemerhatian kasar cik en rupanya cmni kan...
Kura-kura Brazil, Red-Eared Slider atau Florida turtle. berdasarkan jalur merah/oren yang ada di sebelah matanya dan ia adalah sejenis kura-kura air

Kura-kura brazil berasal dari Amerika Serikat di bagian selatan. Kura-kura ini menyebar dengan cepat karana ukurannya yang kecil sehingga mudah untuk dipindah lokasikan. Daya tahan kura kura brazil yang kuat juga membuat kura-kura mudah hidup dimana mana pun. Umur kura-kura dapat mencapai usia 20 tahun dengan panjang maksima sekitar 30 cm.
Seperti kebanyakan haiwan-haiwan Reptilia yang lain, Kura-kura Brazil berkembang biak dengan  bertelur dengan jumlah bervariasi antara 20 hingga 45 butir bergantung kesuburan dan cuaca. Di alam aslinya kura-kura brazil akan bertelur pada bulan ogos hingga September menjelang musim tengkujuh. memerlukan waktu 3 minggu untuk menetas. Setelah menetas kura-kura brazil akan keluar dari cangkerangnya dimulai dari kepala dan diikuti dengan kedua kaki depannya. Kemudian secara perlahan-lahan, ia bergerak keluar dan segera mencari perairan terdekat untuk tumbuh dewasa.
Untuk membezakan jenis kelamin kura-kura brazil caranya cukup mudah. Untuk pejantan ekornya memiliki pola warna yang seimbang antara kuning dan kehijauan sedangkan pada betina warna kuning akan lebih dominan. Pada betina lubang kloaka dekat dengan pangkal tubuh sedangkan kura-kura jantan ada di dekat ujung ekor. Cara yang lainnya adalah dengan membandingkan kuku kura-kura. Kura kura jantan berukuran sangat panjang dan runcing sedangkan betina pendek dan tumpul.
Di habitat liar kura-kura brazil dengan mudahnya makan dedaunan. Tetapi di kalangan pemelihara kura-kura ini dedaunan diganti dengan pellet. Hal tersebut tidak menjadi masalah karena pellet memiliki gizi yang cukup. Agar lebih sihat sebaiknya kura-kura brazil diberi makanan tambahan yang variatif seperti sayuran, cacing tanah, kangkung, buah-buahan, makanan komersil dan suplemen vitamin.
Sebagai haiwan berdarah dingin kura-kura brazil tergantung pada suhu lingkungan untuk mengatur suhu tubuhnya. Hal tersebut menjadi alasan mengapa haiwan haiwan berdarah dingin menghabiskan waktunya untuk naik ke permukaan air dan berjemur. Kehangatan menjadi salah satu factor utama untuk menjaga metabolisme tubuh. Selain itu berjemur menjadi cara kura-kura untuk mendapatkan sinar ultraviolet. Mengingat dalam pemeliharaan banyak dilakukan di dalam rumah maka hobiis sering menggunakan lampu ultraviolet di dalam akuarium.  

itu serba sedikit pasal kura2 brasil ini..so lps ni kita terjah peserta terakhir...dikatakan bukan dgn haiwan peliharaan tpcik en ttp trima penyertaannya..
lps ni kita terjah 



Photobucket

2 comments:

Abang Stalker said... [Reply]

dlu bli..pastu terpijak.kuar taik hijau.. T_T sdh..

eintan nurfuzie said... [Reply]

ahhahha..asal\/kecik sgt yek

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads