www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

 photo kkba copy.jpg

2011-04-15

Suku Yang Mengamalkan Tradisi Menyumbat Hidung Wanitanya


macam terseksa jer

klu aku xde la nk senyum2..dh sesak napas aku..hehhe

no komen la..ehhehe




seram x bila korg dengar tajuk 2 n gambar kt atas ni...
ha..ni aku mmg peminat setia buku infiniti...dlm keluaran latest ni aku tertengok artikel ni...
pelik kan...tp benar...
aku pun pk la..cmne la dorg ni bernapas..pe yg aku baca xde yg menjawab soalan aku 2..
ni aku nk cete skit amalan tradisi ini.
suku yg mengamalkan tradisini ini adalah suku APATANI dari india
benda yg jadi penyumbat ialah penyumbat bewarna hitam yg diperbuat dripada buluh yg lazimnya dipotong mengikut ukuran saiz lubang hidung..buluh ni akan bertukar setahun sx disebbkan lubang  hidung ni akan membesar..kemudian dorg akan ukir 2 set tatu pada muka dorg atau dlm bahasa dorg yaping hurlo..korg perasan yg line hitam 2..2 la tatunya
tp 2 la...tradisi ini hanya dilakukan pada wanita sahaja..laki terlepas...
menurut cerita penduduk asal..amalan dorg ni berlaku pada peperangan suku apatani dan suku nishi..suku nishi ini selalu culik awek2 suku apatani kerna suku apatani ni cun2(menurut buku yg aku baca..tp aku masih x dpt sahkan tahap ke cunnan dorg).so untuk mengelakkan di culik dorg uat la benda ni..bagi nampak hodoh n jelik..
bermula 1970, amalan ini x lagi diamalkan..yg de skrg cuma warga tua yg masih mengikuti tradisi ini
tapi bagi pndapat aku..ni penyeksaan pada kaum wanita..nsib dh xde dh..klu de genti aku bangkang amalan ni...sbb ni 1 penindasan pada wanita...spe sokong aku???

Photobucket

1 comments:

kAmi dAn mEreKa!! said... [Reply]

nampak buruk kot pakai benda alah tu,
ish2, sian pompuan dulu2, jadi cun pon masalh kan, hehe =)

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Jom Buat Mobile App

 photo iklan_blog3_small.png

Ads