www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2011-04-15

sindrom muka ketat




hola2..yg ni pun aku terbaca kt buku infiniti.korg tgk gambar 2...dia buakn buat2 tau..tp mmg muak dia cm2.cian kan dia..xleh nk senyum...tp korg bayangkan la..klu kita ade awek atau pakwe cmni..mare ke,suka ke..xde respon..
mesti frust kan...heheh..tp 2 la...xde pe yg x mustahil dlm dunia ni...so korg baca kt bawah ni..aku pun xtau kt mana sumbernyer..heheh

Gadis y berusia 14thn,Hayley Harbottle,disahkan menghidap sejenis penyakit ganjil yg menyebabkan wajahnya lumpuh. Hayley x boleh tersenyum,ketawa,menangis mahupun mengerut dahi.
Anak gadis kpd pasangan Jane dan Barry yg tinggal di Camlington,Northumberland ini disahkan menghidap penyakit genetik ganjil,disebut sebagai SINDROM MOEBIUS.


Berdasarkan laporan doktor,Hayley dilahirkan tanpa saraf kranium. Saraf ini y mengawal ekspresi muka,membenarkan seseorang mengerdip dan menggerakkan mata,dan juga melemparkan senyuman. Sindrom ini juga membawa kepada masalah pendengaran,dan kesukaran apabila mengunyah.


Kebanyakan pesakit sindrom moebius dilahirkan dgn dagu yg kecil(micrognathia),mulut yg kecil(microstamia) serta lidah yg pendek atau berbentuk luar biasa.Lelangit pesakit juga mengalami kecacatan,iaitu melengkung dgn tinggi,x seperti manusia normal.Perkara sebegini yg menyebabkan pesakit sukar bertutur.


Selain itu,kelopak mata pesakit x boleh ditutup sepenuhnya ketika berkedip dan sedang tidur.Betapa seksanya!Berdasarkan laporan kajian,pesakit sindrom moebius turut mengalami gangguan pada bahagian tulang tangan dan kaki,selain mempunyai otot yg lemah(hypotonia).


Kanak2 y mengalami sindrom ini mengalami masalah perkembangan kemahiran motor saraf seperti lambat melakukan pergerakan (merangkak dan berjalan) biarpun pada akhirnya pesakit berjaya memperoleh kemahiran tersebut.


Meskipun begitu,penyakit ini dikatakan mungkin terhasil daripada kombinasi faktor persekitaran dan juga genetik,namun punca sebenar sindrom ini x dapat dikenal pasti.Mungkin juga disebabkan pengambilan kokain atau penyalahgunaan ubat2an sewaktu kehamilan,kata seorang penyelidik kesihatan.

so kita yg de skrg kenalah senyum slalu...jgn ketat jer muka 2..
bak kt org la...
senyum 2 sedekah
senyum 2 awet muda
senyum 2 dpt pahala
so senyum lah..senyumlah senyumlah (lagu m.daud kilau)



Photobucket

  2 comments:

  1. klu senyum sll kang mukut kejang plak .HAHA .

    ReplyDelete
  2. sy ngah senyum ni kak bca entry akak..hehehe..

    akak,remove la word verification ni..snng sy nak komen2 byk g..hehehhe..

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!