Korang Pernah Minum Arang?

Korang pernah minum arang? | Gempak ke tidak tajuknya...memang cik en nak kongsi dengan korang bab arang. Kalau cerota mengenai arang ini mesti korang teringat kisah cerita P Ramlee bertajuk Nujum Pak Belalang.Ala.. yang adegan belalng buat kopi dengan arang periuk. Masa itu mesti ada yang buat muka sambil "uwek" Kan?Hahahha..Tapi sebenarnya mungkin ramai yang tak tahu arang adalah paling baik untuk kesihatan disebabkan sumber mineralnya yang tinggi.

Arang Untuk Kesihatan



Seawal tahun 1500 masihi lagi, masyarakat mesir menggunakan arang secara meluas untuk menyembuhkan luka dan membersihkan usus. Bersihkan usus? Macamana tu?Kena minum ke? Memang arang boleh diminum ke? Rasanya macamana? sebenarnya arang ni tidak mempunyai rasa, bau dan menarikya mampu mnyerap 60% gas beracun yang ada didalam tubuh badan korang. Korang boleh dapat rasa keberkesanaan je dalam masa beberapa jam sahaja. 

Kalau korang yang pernah pergi ke jepun, di sana arang telah dijadikan bahan minuman dan ada yang menjadikan sebagai kek. Selain daripada itu, arang juga diproses untuk dijadikan bahan komestik wanita. Bahan perhiasan pun ada yang diperbuat daripada arang.




KegunaanI-Arang


Sektor
Tujuan
Nisbah air
Cara aplikasi
Tanaman
Mencegah penyakit
1:200
Disembur/ disiram pada pokok

Menyuburkan tanah dan mengimbangi pH tanah
1:100
Disiram pada tanah sebelum mula menanam pokok
Lembu/ kambing
Menghindari  keracunan makanan dan sakit perut
1:200
Diberi sebagai air minum/ digaulkan dengan  makanan

Mengurangkan bau najis
1:50
Disemburkan kepada najis

Membasmi kuman
1:100
Disemburkan di sekitar kandang

Penyakit kurap/ kutu
1:50
Disapu pada kulit
Ayam pedaging
Membasmi kuman
1:100
Disemburkan di sekitar kandang

Mengurangkan bau najis
1:50
Disemburkan kepada najis
Ikan / udang
Memperbaiki mutu air/ menghindarkan penyakit
1:500
Dicampurkan kedalam kolam

Pada tahun 2021, arang dah meluas digunakan didalam bidang perubatan. Jadi arang yang dikenali charcoal actived boleh didapati di farmasi. Walaupun artikel ini cik en buat pada tahun 2011 tapi ianya banyak memberi info kepada pembaca cik en selama 10 tahun



Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. haaa...cmni brula best nak komen3 lebih..heheh...

    ReplyDelete
  2. Salam.jalan2 singgah sini..nice blog :)
    jom tengok sakura dekat blog saya^^
    http://frommetoyou85.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. nusha:ala.komen byk2 skit
    アヌム ちゃん~~:orite

    ReplyDelete
Previous Post Next Post