Eintan Nurfuzie | Lifestyle, Beauty, Travel, Tips & Rawatan Kucing & Review: ruminan

Showing posts with label ruminan. Show all posts
Showing posts with label ruminan. Show all posts

Lumpy Skin Disease (LSD) Pada Ternakan Lembu

Lumpy Skin Disease (LSD) Pada Ternakan Lembu | Sebelum penyakit ini heboh di media massa dan sosial, cik en sendiri dah mengetahuinya lebih awal sebagai kakitangan Jabatan Veterinar. Apa yang dimaklumkan kepada kami, ianya hanya memberi kesan ekonomi kepada penternak. Kerana jika LSD ini kronik, ianya memberi kesan kepada kualiti daging. Tapi masih belum dibuktikan ianya penyakit Zoonatik. Zoonotik adalah penyakit yang boleh menjakiti manusia. LSD merupakan salah satu penyakit yang wajib lapor kepada Jabatan Veterinar.



0

Post Mortem Kerbau Sapi


Post Mortem Kerbau Sapi | Post Mortem atau bedah siasat merupakan satu langkah siasatan yang dilakukan pada haiwan atau manusia untuk mengetahui punca-punca kematian. Tapi cik en tak la nak terangkan mengenai manusia sebab cik en pembantu veterinar, jadi cik en hanya PM untuk haiwan ternakan sahaja. PM not perdana menteri atau private massage tapi shortform bagi post mortem bagi team veterinar ye. Jangan salah pulak. 

Sebelum ini cik en ada terangkan mengenai PM di entri post mortem haiwan . PM ini boleh dilakukan di makmal veterinar atau lapangan (ladang ternakan). Bergantung kepada saiz ternakan. Kalau kerbau yang besar takkan nak diusung ke makmal veterinar kan? So tugas staf veterinar di daerah untuk buat PM di lapangan. Selalunya 5 organ akan diambil sebagai sampel iaitu Hati, Jantung, Peparu, Limpa dan Buah Pinggang.

Untuk kali ini, cik en menerima panggilan telefon daripada peternak mengenai kerbau berbaka sapi mati dalam keadaan tiba tiba. Kebetulan, cik en dan team perlu ke tempat peternak tersebut untuk buat program penvaksinan. Jadi sebelum program penvaksinan kerbau di jalankan, cik en buat dulu PM. Sebenarnya ini first time cik en buat untuk ternakan jenis ruminan besar. Selalu hanya buat untuk ruminan kecil seperti kambing sahaja. So dari segi saiz dan berat mungkin memerlukan tenaga yang lebih pada cik en. So far, apa salahnya kan? pengalaman untuk PM haiwan yang besar. 


Kerbau diatas sebenanya sihat petang sebelum itu. Peternak iaitu owner datang awal pagi tersebut dan tengok kerbau ini dah mati. Disebabkan kerbau ini mati di dalam kawasan kandang dan kebetulan betul betul di tepi pagar, jadi susah untuk kami memusing atau menterbalikkannya. Dengan posisi yang ada, agak sukar sebenarnya untuk kita ambil sampel sampel yang diperlukan. Sepatutnya posisi seperti dibawah ini :


Hahaha. Jangan gelak ye, cik en cuba nak bagi gambarangan kat korang dengan gambar yang mudah. Yang ada di google nampak complicated takut korang tak faham. Korang perlu baringkan haiwan yang mana kepala haiwan tersebut disebelah kanan korang. So untuk kes PM kerbau sapi ini, kepala di sebelah kiri dan susah sedikit untuk kita dapatkan 5 organ tersebut tapi still boleh buat PM. Senang cite bahagian kiri kerbau mesti dibawah. Ini kerana rumen terletak disebelah kiri ternakan yang mana boleh mengganggu penglihatan semasa pemeriksaaan dilakukan. Sebabkan tiada choice, kami terpaksa gunakan tali untuk ikat kaki kiri depan dan belakang. Ini untuk memudahkan PM. Kebetulan kerbau tersebut dan kembung jadi body agak keras. So jangan ada yang komen, position ini salah. Kami tiada choice untuk menterbalikkan dia. Selesai ikat, operasi pun bermula. Ini sebahagian gambar yang sempat dirakam ye. Ini untuk tatapan dan info baru bagi yang bukan dalam bidang veterinar atau medic



Disebabkan terbalik ini, cik en ambil buah pinggang dahulu sebabnya ianya senang diambil dahulu sebelum organ lain. 





Disebabkan dah berpeluh dan mula letih, terpaksa minta pertolongan staf lain juga. Bukan senang tau, Berat dan susah. Dalam masa yang sama geng senior membuli cik en. Hahaha. Dalam masa tersebut, gas  methane, carbon dioxide, dan sedikit gas hydrogen. yang ada dalam perut rumen kerbau dah mula keluar. Salahnya cik en gak, ter tebuk perut yang korang nampak besar macam bunting itu. Gas tersebut kalau ada api, mau meletup korang.. Hahaha. Sedikit gambaran mengenai perut kerbau.

Image result for gas monoxide rumen cow


Gas ini jangan main main, sebab itu ada yang katakan kentut lembu boleh menipiskan ozon. Yang itu cik en sendiri tak boleh nak buktikan tapi ada juga logik akal. 


Gambar diatas adalah keadaan bahagian dalam perut kerbau (rumen) tersebut. Bahagian kulit perut nampak kehitaman dan reput. Analisis awal mendapati, kemungkinan kerbau ini keracunan. Mungkin termakan baja atau rumput yang telah diracun. Kebetulan kerbau ini jenis integrasi iaitu lepas di bawah pokok kelapa sawit. Disebabkan itu, kami ambil untuk sampel keenam, lapisan dalam perut kerbau (rumen) tersebut.

Setiap sampel perlu di masukkan kedalam plastik baru. Satu sampel, satu plastik. Labelkan dan simpankan dalam satu plastik yang lebih besar serta labelkan no tag ternakan, jenis ternakan, nama peternak dan  alamat ladang serta tarikh PM dijalankan. Sampel PM boleh hantar terus tke makmal tapi kalau dah lewat petang, boleh simpan di dalam peti ais beku. Keesokkan harinya barulah dihantar. \ Settle dan tunggu laporan penuh daripada makmal. 

Saja nak sharing dengan korang, perut haiwan ruminan ini tak sama dengan perut kita. Ruminan bermaksud haiwan yang mempunyai 4 sistem perut.  Rumen, Reticulum, Omasum dan Abomasun. Dibawah ini sdikit info dan gambaran untuk korang :

Kalau korang perasaan, anak panah warna hijau itu adalah permulaan. Sebabnya lembu akan makan makan dan makan tapi di simpan di rumen dan seterusnya ke reticulum. Lepas itu bila balik ke kandang, korang akan perasaan, mulut haiwan ruminan ini masih mengunyap, itu tandanya, makanan tadi dikunyah semula dan barulah masuk ke omasum dan seterusnya ke abomasum dan akhirnya ke usus dan jadilah najis. Jadi untuk kes kerbau tadi, perut dia besar bukan kerana bunting tapi disiang hari, kerbau itu makan dan masa itulah semuanya yang dimakan disimpan. Kira masa Unta la.. Simpan air di bonggol. Bila diperlukan barulah digunakan. 1 ekor kerbau dalam berat 300kg memerlukan lebih kurang 20 kg rumput segar. 

Selesai juga entri ini. Sebelum ini cik en kongsi secara general. Disebabkan fikir pembaca cik en hanya dikalangan orang luar dalam bidang vet. Tapi ada juga vet yang menjadikan blog ini sebagai rujukan. Apa apa pun terima kasih dan cik en masih lagi dalam proses belajar. Insyallah, kalau ada kes kes lain, cik en akan kongsi. 
6

Apabila Kerbau Ber"Gimnastik"


Apabila Kerbau Ber"Gimnastik" | Pernah tengok kerbau ber"gimnastik"? Mungkin sebagai pembantu veterinar di bawah Jabatan Perkhidmatan Veterinar selalu tengok semasa membuat program kesihatan ternakan. Malah bukan sahaja kerbau, lembu pun pandai tau bergimrama sebegini. Sebelum ini cik en pernah keluarkan entri mengenai vaksin terhdapa kerbau di entry bertajuk Vaksinasi HS Untuk Kerbau. Disitu cik en ada menerangkan mengenai Program Kesihatan Ternakan seperti mengambil sampel serum darah ternakan dan vaksinasi. Cuma di dalam entri tersebut, cik en tidak terangkan suasana dan keadaan bekerja. Jadi entri ini cik en akan terangkan dan sertakan video yang selalunya tak sempat cik en rakam. 

Pejabat Veterinar Daerah akan menjalankan rutin tahunan untuk memastikan ternakan di daerah keadaan sihat dan divaksin sepenuhnya. Untuk kali ini, cik en setkan temujanji dengan ladang kelapa sawit. Didalam ladang itu, pihak ladang menggunakan khidmat kerbau untuk menarik buah yang dikutip daripada pokok yang lebih sukar dimasuki untuk lori besar masuk. Setiap kerbau akan dijaga oleh seorang pekerja ladang dan pekerja tersebut perlu menjaga kebajikan haiwan tersebut. 


Kali ini, program ini hanya 2 orang staf veterinar daerah iaitu cik en dan rakan cik en, En Rizal. En Rizal akan mengambil sampel darah manakala cik en akan memberi suntikan vaksin dan rekod. Ini sebabnya ramai staf veterinar daerah ada kursus dan bengkel. Disebabkan kami dah setkan temujanji, kami berdua sahaja yang turun ke ladang. Itu pun sudah mencukupi kerana pekerja ladang sendiri yang ramai untuk membantu mengikat kerbau. 


Selalunya kerbau jenis buruh ini tidak sama seperti kerbau dibela untuk daging. Jadi tiada kandang atau celong atau pasung yang tetap. Yang ada jenis portable atau mudah alih. Dan juga kerbau ini bukannya berkumpul satu tempat tau! Kerbau ini berterabur di seluruh ladang ini. Jadi pihak ladang akan kumpulkan beberapa kawasan atau divisyen berhampiran di satu tempat. Jadi boleh mengurangkan tempat. Daripada 10 tempat jika dikumpulkan berperingkat, jadi 2 atau 3 tempat sahaja. Jadi tidaklah kami perlu bergerak setiap masa. 



Untuk ladang ini, ada 56 ekor kerbau yang dibahagi kepada 2 tempat sahaja. Kami sampai ke tempat pertama dalam pukul 10 pagi. Dan seperti biasa, masing masing mengambil giliran untuk dimasukkan ke dalam celong. Suasa meriah juga kerana kebanyakkan tuan kerbau ini bukan orang Malaysia. Jadi pelbagai bahasa keluar. Ada rupa seperti Toi AF dan Hero Duda Terlajak Laris tau! Hahaha..



Mesti ada yang tertunggu, mana aksi kerbau ber"Gimnastik" kan? Ha, masa ini, cik en hanya rakam untuk kegunaan pejabat sahaja tapi tak sangka masa ini kerbau mengeluarkan bakat terpendam mereka. Selalunya tak sempat rakam tapi kali ini cik en rakam. Boleh tengok video dibawah ini


Ini suasana biasa bagi kami, cuma sesiapa yang baru pertama kali lihat mungkin akan sebut wow! Sebenarnya banyak faktor kenapa kes diatas terjadi. Faktor celong yang tidak kukuh, celong yang tidka mengikut spesifikasi yang betul dan yang penting cara mengekang atau mengikat kerbau. Cara ikatan kerbau dan cara ikatan lembu berbeza. Kerbau perlu diberi perhatian pada tanduk jadi kena ikat tanduk dan pengambilan sampel darah selalu dibahagian leher jadi perlu diikat dengan kemas, kalau tidak, kena tanduk la orang yang mengampel sampel darah. 

Kami selesai tempat pertama dalam pukul 1 tengah hari. Pergi ke tempat kedua kami habis dalam pukul 5 petang. Masa ini bergantung pada keadaan kerbau. Kalau beri kerjasama sekejap je. kalau macam kes video diatas seekor boleh makan masa 30 minit. So sampai kat sini dulu cerita mengenai aktiviti cik en hari ini. Insyallah esok cik en akan jalani latihan badminton untuk mewakili jabatan veterinar negeri di Program Kecemerlangan Diri yang akan di buat di UITM Shah Alam lepas raya ini. Assalamualaikum semua. Rehat dulu..
6

Post Mortem Haiwan


Post Mortem Haiwan | Post Mortem atau bedah siasat bukan sahaja di buat pada manusia. Tapi terhadap haiwan juga. Sama juga seperti manusia, postmortem atau PM ini di buat untuk mengetahui punca punca kematian. Macam jabatan cik en, kami melakukan PM ini untuk haiwan ternakan dan unggas (ayam,itik,puyuh). Tapi ada juga yang kami hantar terus ke makmal untuk dibuat PM lebih lanjut. Makmal yang berdekatan dengan pejabat cik en adalah Institut Penyelidikan Veterinar Ipoh

Seperti kami, kami akan memeriksa keadaan fizikal luaran dan dalaman. Dan selalunya kami akan ambil 5 organ untuk dihantar ke makmal. 5 organ itu adalah
  1. Jantung
  2. Peparu
  3. Limpa
  4. Buah Pinggang
  5. Hati
Dan jika ada kes kes keracunan, sampel dalam perut akan di ambil. Ada borang yang perlu diisi dan dihantar bersama sampel/organ ke makmal. Selalunya akan ambil masa 1-2 minggu untuk mendapatkan keputusan makmal ini. Jadi kalau ada pembaca cik en ini ada membela ternakan atau akan bela ternakan, apabila berlaku kematian tanpa sebab boleh hubungi pejabat perkhidmatan veterinar daerah masing masing untuk mendapatkan khidmat nasihat. 
1

Keluarkan Uri Lembu Yang Mula Membusuk



Keluarkan Uri Lembu Yang Mula Membusuk | Retained Of Placenta (ROP) atau proses pengeluaran uri yang masih ada di dalam uterus. Sebenarnya banyak kali cik en keluarkan gambar yang kesnya sama, cuma tidaklah mendapat perhatian seperti gambar di atas di facebook peribadi cik en. Ada ramai yang bertanya dan cik en sendiri jenuh juga menerangkan. Sebabnya tidak ramai yang tahu proses ini sama seperti manusia. Cuma ianya terjadi terhadap haiwan. Sebelum cik en menceritakan lebih lanjut mengenai ROP ini, cik en akan kongsi gambar proses pengeluaran uri ini untuk memberi sedikit gambaran dan cik en selitkan video lengkap yang cik en ambil dari youtube. Gambar ini mulanya bukannya hendak menunjuk nunjuk tapi cukup untuk cik en kongsikan pengalaman menjadi seorang yang bekerjaya dalam veterinar. 



Kes seperti ini selalunya boleh diuruskan oleh peternak itu sendiri dan jika lembu beranak, uri akan keluar dalam masa beberapa hari. Tapi kes diatas, kes dah menjangkau 4 hari dan mula membusuk. Berlaku jangkitan dan memerlukan pembersihan uri tersebut. Ada sesetengah peternak akan sangkutkan sesuatu yang berat untuk keluarkan uri tersebut secara semulajadi. 

Dalam pukul 9 pagi,  penternak menelefon pejabat dan pada masa itu, cik en ingin keluar juga untuk selesaikan satu kes. Kebetulan keluar, cik en mengambil kes tersebut dan sebenarnya ada beberapa pengawai yang lain boleh buatkan rawatan cuma pada masa itu, peternak berharap datang lebih awal. Jadi cik en pun siapkan segala kelengkapan seperti glove panjang dan ubat ubatan yang perlu. Seperti biasa, lembu jenis integrasi ini dilepaskan di ladang kelapa sawit dan memerlukan masuk jauh ke dalam ladang. Dan juga semestinya tiada kandang atau celong (ramp)



Boleh tengok gambar tersebut, dibawah pokok kelapa sawit je lembu melepakkan diri mereka. Mereka akan bergerak secara berkumpulan dan nampaknya tiada cara lain, peternak hanya mengikat di batang pokok kelapa sawit sahaja. 


Lembu baru beranak dalam 4 hari dan anak sihat sepenuhnya cuma lembu ini mula demam kerana jangkitan kerana uri mula membusuk. Jadi keadaan nampak kurus. Leher di ikat longgar dan kaki diikat kedua duanya untuk mengelak dia bertindak agresif. 



Cik en mula memeriksa dan ada uri yang keluar dan cik cuba menarik kearah bawah. Percubaan beberapa kali, uri putus. Dan bila cik en cuba masukkan ke dalam vulva, lembu tidak boleh duduk diam. Dan akhirnya ia merebahkan diri dia 


Apabila masuk, didalam terasa hangat dan dari situ nampaknya sudah ada jangkitan. Peternak sendiri memaklumkan air kencing berdarah. Selesai membersihkan dan mengeluar lebihan uri yang ada, cik berikan 2 suntikan iaitu antibiotik dan ubat hormon untuk membersihkan jika ada lagi sisa sisa. 

Untuk memberi gambaran jelas, cik en berikan video yang diambil di youtube. Anggaplah ini ilmu baru bagi sesiapa yang baru tahu kes ini. 


Sebelum ini kebanyakan rakan rakan di facebook terdiri daripada orang jabatan dan yang berkait dengan veterinar. Jadi proses ini perkara biasa. Tapi semenjak cik en menyertai kelab blogger seperti KBBA9 dan Blogger Utara dan ramai yang berkawan di facebook peribadi itu yang buat gambar tersebut menjadi tumpuan. Ramai juga sebenarnya wanita di dalam kerjaya ini dan menjalankan rawatan seperti ini. Cik en ada seorang rakan facebook dan rakan sejabatan yang selalu turun padang dan klinik. Namanya kak Siti NurHidayah Kamalina. Dia pun selalu kongsi rutin harian dia. cuma rakan rakan dia kebanyakan orang jabatan jadi tidaklah seperti cik en. Cuma penglibatan wanita di lapangan kurang berbanding lelaki. Iyalah sebab keselamatan, kepanasan dan memerlukan lebih banyak tenaga. But i very enjoy my job. Cik en sangat mencintai bidang ini. Tidak kisahlah aneka haiwan (kucing, anjing arnab atau small animal), ruminan kecil, ruminan besar, babi, reptilia, esotik atau apa apa nama kumpulan haiwan, cik en akan terasa keseronokan bekerja. Tapi bila masuk pejabat menghadap laporan, cik en akan jadi malas pula.. hahaha.
16

Apa itu Freeze Branding?


Apa itu Freeze Branding? | Nampak saja gambar di atas mesti pelbagai andaian dtafsirkan. Inilah Liquid Nitrogen untuk cik en atau pihak veterinar branding di haiwan ternakan. Branding yang bertanda dicop di bahagian punggung ternakan untuk memberi tanda pengenalan. Untuk kes diatas, cik en branding B+ ditanda pada kerbau kerana keputusan serologi darah yang positif bagi penyakit Brucellosis Abartos. Penyakit apa? Penyakit ini adalah penyakit zoonotik yang mana boleh berjangkit pada manusia. Jadi kerbau yang telah dibranding B+ perlulah di culling (sembelih) di rumah sembelih berhampiran untuk melayakkan mereka mendapat pampasan. Video dibawah hanyalah proses merendam besi sahaja kerana tiada proses selengkapnya cik en rakam


Selain freeze branding terdapat juga hot branding yang menggunakan besi panas. Freeze branding pula semestinya besi sejuk. hahahaha. Insyallah jika di beri kesempatan untuk merakam seluruh proses, cik en akan rakam ye. 
3