Eintan Nurfuzie | Lifestyle, Beauty, Travel, Tips & Rawatan Kucing & Review: motivasi

Showing posts with label motivasi. Show all posts
Showing posts with label motivasi. Show all posts

Jadi Anak Perempuan Sulung Sebenarnya Hebat

Jadi Anak Perempuan Sulung Sebenarnya Hebat | Bukan senang tau nak jadi anak perempuan sulung dalam keluarga lagi lagi kalau adik beradik korang tu semuanya perempuan. Macam cik en, cik en anak sulung dari 2 orang adik beradik. Adik cik en muda 5 tahun dari cik en dan perempuan juga. Tahu kenapa cik en kata Jadi Anak Perempuan Sulung Sebenarnya Hebat? Sebabnya cik en sendiri rasa pengalaman anak perempuan sulung ini lagi banyak dan mencabar. 


Macam cik en sendiri, dari kecil cik en belajr berdikari sendiri, buat keputusan sendiri dan menanggung masalah sendiri. Tiada abang atau kakak untuk bantu kita dan jadi tunjuk ajar pada kita. Ibu dan ayah pula tak ada pengalaman (iyalah, anak pertama kan) dalam memdidik anak anak. Jadi mesti ada try and error masa mendidik anak sulung ini. Lagi lagi kalau keluarga korang itu susah macam keluarga cik en. Cik en mula cari duit masa sekolah lagi dan bayar yuram SPM (masa itu masih kena bayar) dengan hasil kerja sendiri. Semua kena berdikari sendiri, angkat barang, betulkan wayar televisyen, sambung paip dan juga tiada nak bagi pendapat nak ambil kos apa apabila sambung belajar. 

Beza anak sulung lelaki dan anak sulung perempuan ini banyak. Antaranya lelaki dikurniakan tenaga yang lebih dari perempuan, so dalam tolong mak ayah, anak lelaki lebih kuat berbanding perempuan. Dari segi akal, anak lelaki lebih kental dan bijak berbanding perempuan yang selalu ikut emosi. Dari segi berkawan pula, anak perempuan ini, salah pilih kawan, macam macam boleh berlaku. Sebab itu anak sulung perempuan ini hebat dari segi fiikal dan mental. Mereka mampu membawa adik adik dan keluarga untuk jadi lebih sempurna. Anak sulung perempuan ini lebih sensitif dengan kesusahan dan masalah adik adiknya kerana sifat perempuan yang penuh kasih sayang. 

Berbalik pada kisah cik en anak perempuan sulung, cik en habiskan masa cuti dan permulaan puasa kali ini memasang khemah yang berat yang dibawah ini. 


Kami berempat. 3 perempuan dan abah cik en lelaki. Berpeluh jantan kami masing masing. Esoknya pula cik en, mak dan abah cik en buat untuk kehmah kanvas. Berat tu memang keje orang lelaki sebenarnya tapi dah tiada adik beradik lelaki, cik en buat la dengan adik. Adik cik en kejap je ada, lepas itu dia hilang. So dah anak sulung, takkan nak tinggalkan mak abah je buat, cik en pun stay la walaupun rasa tak larat sangat. Akhirnya berjaya juga naikkan kedua dua khemah tu. 

So kalau korang anak perempuan sulung dalam keluarga, memang korang adalah orang orang yang hebat. Lagi hebat kalau adik beradik korang pun perempuan. Nak tak nak korang sebagai anak sulung, kena menghadap apa jua masalah dan cabaran. 
3

Wujud Ke Lelaki Yang Memilih Hati Dari Rupa?


Wujud Ke Lelaki Yang Memilih Hati Dari Rupa? | Wujud ke lelaki yang memilih hati, sopan santun dan memiliki ciri ciri wanita ala ala melayu terakhir? Sebagai pengalaman cik en sendiri, tidak kisah lelaki atau wanita, gambaran pertama yang menjadi keutamaan pada mula perkenalan adalah fizikal dan raut wajah. Jika tidak menarik langsung, semestinya tak akan ada langkah seterusnya untuk berkenalan. Kalau ada pun mungkin kerana urusan atau alasan yang tidak dapat dielakkan. Terpaksa berurusan dan berkenalan.

Selepas itu, barulah kita boleh menilai hati dan perwatakan baik atau tidak. Cik en dikalangan ladies yang tidak mempunyai rupa ala ala model dan menarik, agak brutal dan jenis serba ringkas, tidak pandai mengikuti fesyen fesyen terkini, tudung pun jenis pakai sarung saja. Sesekali la memakai shawl atau selendang. Baju yang ada pun kebanyakan T-shirt, kemaja boleh la dibilang. Dan seluar lebih kepada jeans dan slack sebab pakai bekerja. Dan sepanjang cik en keluar hangout dengan rakan rakan yang lebih berstyle dan pandai berhias, cik en bukanlah jadi pilihan mereka mengorat. Haha, jadi penampilan sangat penting dalam menarik minat orang tertarik dengan kita. 

Tapi atas apa yang berlaku sebelum ini, cik en rasa bersyukur juga, sebabnya cik en bukan dalam golongan yang dapat menarik perhatian lelaki. Dan buat cik en rasa dilindungi dari sebarang anasir anasir yang tidak baik. Jadi, jika korang seorang yang gemuk, tidak cantik, gelap dan tidak mempunyai raut ala ala model, jangan merendah diri. Isikan dengan spirit, confident dan percaya diri kita ini permata di antara pasir laut yang ada. Tengok Sherry Al Hadad, walaupun badan berisi, tapi kita suka tengok dia, sebab kadar keyakinan dia yang tinggi 
11