Eintan Nurfuzie | Lifestyle, Beauty, Travel, Tips & Rawatan Kucing & Review: islamic

Showing posts with label islamic. Show all posts
Showing posts with label islamic. Show all posts

Dihadiahkan Telekung Sempena Ramadan


Dihadiahkan Telekung Sempena Ramadan | Alhamdulilah, kali kedua dihadiahkan telekung. Cuma istimewa tahun ini dihadiahkan sempena menyambut Ramadan 1437H atau 2016. Sebenarnya cik en tidak meminati tudung jenis kain lycra dan bewarna warni. Cukup dengan jenis kain cotton, warna putih lambang kesucian dan mempunyai corak paling ringkas. Sama seperti telekung dizaman cik en masih kecil. Terasa lebih sejuk di hati melihat warna putih ini. Bolehlah dibuat pakai untuk Solat Terawih tahun ini. 


Cik en dihadiahkan juga dengan kain batik diatas ini. Dibawahnya telekung beserta beg ringkas. Sebenarnya cik en pun jarang berkain batik dirumah jadi kemungkinan kain batik ini akan dibuat baju kurung. Daripada mana kedua dua hadiah ini dan daripada siapa? Cukup cik en ceritakan telekung dan kain batik ini dibeli di seberang. Dan ada seseorang yang sama pernah memberi telekung 3 tahun yang lepas. Terima Kasih dan dimurahkan rezeki sipemberi hadiah.
5

Doa Niat Berpuasa Di Bulan Ramadhan


Doa Niat Berpuasa Di Bulan Ramadhan | Bulan Ramadan tidak lama lagi, mungkin ada yang lupa niat berpuasa sebabnya setahun meninggalkannya. Jadi mari kita memperbetulkan dan mengingati semula doa niat berpuasa di bulan ramadan

sumber dari mysumber.my
Alhamdulillah, diharap memberi manfaat kepada semua. Selamat Menyambut Bulan Ramadan 2016 dari cik en dan blog nurfuzie.com
2

Sabun Taharah Untuk Samak Najis Berat


Sabun Taharah Untuk Samak Najis Berat | Sabun Taharah yang mempunyai 90% tanah liat merupakan satu satunya cara moden yang memudahkan menyamak untuk najis berat (mughallazah). Dengan menggunakan kaedah samak yang biasa, 1 kali air tanah dan 6 kali air biasa. 1 kali menggunakan sabun taharah dan dibilas air biasa sebanyak 6 kali. 

Kenapa cik en keluarkan entri sabun Taharah ini kerana sabun ini wajib dimiliki oleh kesemua veterinar atau pekerja melibatkan bidang veterinar tidak kira dari seorang pekerja bawahan sehingga peringkat doktor veterinar. Veterinar bidang mengenai haiwan termasukklah haiwan yang haram disentuh seperti babi dan anjing. Tiada berkecuali. 

Seperti sedia maklum, cik en seorang pembantu veterinar dan setiap hari akan berhadapan dengan anjing di klinik. Ada anjing yang tidak banyak kerenah tetapi jika yang datang anjing yang bermsalah seperti cirit, air kencing, air liur, pembedahan dan lain lain, memakai sarung tangan kadang kadang tidak dapat mengelak di sentuh oleh bulu, air liur, darah atau sebagainya. Selalunya keadaan anjing yang sakit ini bulunya basah, air liur yang sememangnya basah. 


Program Ladang Khinzir 




Video dibawah adalah dari Ustaz Don mengenai hukum penggunaan Sabun Taharah



Selain itu terdapat banyak lagi kelebihan sabun ini

  1. Sesuai untuk semua jenis lapisan kulit dan sesuai untuk kulit bayi. 
  2. Kulit kering; dapat melembapkan kulit yang kering 
  3. Kulit berminyak; dapat membuang lebihan minyak dan menyeimbangkan sistem kulit. 
  4. Memperbaiki sel-sel kulit yang mati 
  5. Menghilangkan bau badan 
  6. Mencerahkan, menghaluskan dan melembapkan badan. 
  7. Menghilangkan penyakit-penyakit kulit seperti panau, kurap, cacar air, kudis, ruam, gatal-gatal kulit, kelemumur serta rekahan tumit kaki. 
  8. Untuk menyamak atau bersertu najis berat mughallazah (kaedah samak seperti biasa 1 kali air sabun Taharah, 6 kali air biasa.) 
  9. Sebagai basuhan sayuran- rendam sayuran untuk menghilangkan toksin dan racun serangga. 
  10. Sebagai basuhan baju- menghilangan kesan kotoran seperti darah, minyak, karat besi dan Iain-lain. 
  11. Menurunkan suhu badan sekiranya demam panas.  
Sabun Taharah ini juga disahkan dan disokong oleh
  1. Majlis Fatwa Kedah
  2. Kementerian Kesihatan Malaysia 
  3. Pejabat Mufti Negeri Sembilan 
  4. Pejabat Mufti Terengganu 
  5. Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia 
Harga sabun ini antara RM8.00 sehingga RM10.00. Jadi sesiapa yang masih kurang yakin kerana tersentuh anjing yang berlainan keadaan (basah kering) boleh menyamak menggunakan sabun Taharah atau mencari tanah yang bersih dan suci. 

Sumber 

update : 28/7/2017 : Sesiapa yang nak mencari sabun taharah dalam bentuk cecair boleh hubungi talian ini melalui whatsap atau call 016-3549384 .


10

3 Jenis Bulu Dalam Islam


3 Jenis Bulu Dalam Islam | Didalam islam, bulu diketegorikan kepada 3 jenis. 3 jenis ini adalah haram, sunat untuk dicukur. 
  1. Haram dicukur
  2. Sunat Dicukur
  3. Perbezaan pendapat ahli ulama untuk di cukur
  • Haram Dicukur - Bulu kening dan Bulu Mata
  • Sunat Dicukur - Bulu ketiak dan bulu kemaluan
  • Perbezaan Pendapat ahli ulama untuk di cukur - Bulu selain diatas iaitu bulu kaki dan bulu tangan
    • Ahli ulama yang menyatakan haram akan diberi kelonggaran jika ianya memudaratkan atau keterlaluan sehingga memalukan dan kesihatan
Sumber : Cuit Cuit Cinta, Astro Oasis



5

Senarai Peserta Akademi Silat Pendekar Muda Al-Hijrah


Senarai Peserta Akademi Silat Pendekar Muda Al-Hijrah | Akademi Silat Pendekar Muda adalah anjuran TV AL-Hijrah yang akan ditayangkan setiap hari Rabu Jam 9 Malam mulai 9 Mac 2016. Ianya untuk menarik minat orang muda dalam mempelajari seni silat yang berteraskan Islam di samping mengekalkan budaya warisan bangsa. Program realiti ini akan memfokuskan kepada seni silat yang menepati ajaran Islam sebenar dan dapat melahirkan individu yang menepati ciri-ciri pemuda yang digariskan agama.

Pengetua Akademi Silat Pendekar Muda ini adalah seorang pelakon veteren yang cik en sangat kagumi iaitu dipanggil sebagai Master Ruzaidi


  • Nama: Ruzaidi Bin Hj Abdul Rahman
  • Profesion: Jurulatih Seni Bela diri, Pengamal Perubatan Tradisional, Pengiring VIP, Aktor.
  • Aliran Seni Bela diri: Silat Cemandi, Silat Seni Gayong, Silat Pendekar Bertuah,Silat Abjad,Muay Thai,Boxing,
  • Pencapaian :
    1. Pingat Emas Sea Games 1986
    2. Pingat Emas Kejuaraan Dunia 1990 Holland
    3. Pingat Emas Merdeka Games 1990 Brunei
    4. Pingat Emas Terbuka Antarabangsa 1990 Kl
    5. Pingat Emas Kejuaraan Silat Kebangsaan 3 Kali (1988,1989,1990)
    6. 2005- Mendapat Anugerah The Best Martial Arts Instructor Of The Year Dari World Head Of Family Sokeship Council Di Florida
    7. Pernah Menjadi Jurulatih Kepada Penguatkuasa Majlis Daerah Hulu Selangor
Pengacara Akademi Silat Pendekar Muda ini pula adalah Jimmly Shanley


Peserta yang berjaya adalah seramai 10 orang anak muda dari pelbagai perkejaan dan negeri


Nama : Ahmad Syahmi Bin Shaari
Umur : 24 tahun
Asal : Kuala Lumpur
Pekerjaan : Pereka Dalaman

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk membuktikan bahawa walaupun bekerjaya sebagai pereka dalaman, saya masih menyanjung silat sebagai warisan seni mempertahankan diri.

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Saya menaruh harapan untuk menjadi juara dan semoga program Akademi Silat dapat menarik semula minat anak-anak muda kepada seni silat.


Nama : Mohamad Hafeez Nasri
Umur : 25 tahun
Asal : Johor
Pekerjaan : Kerani

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk mengasah bakat saya supaya lebih mahir dalam seni silat dan dapat mengembangkan silat ke luar negara.

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Untuk menjadi ikon silat dan contoh kepada anak-anak muda sekarang.


Nama : Mohammad Amirul Suffi Bin Abd. Rahim
Umur : 21 tahun
Asal : Kedah
Pekerjaan : Mekanik

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk mengembalikan semula kegemilangan ilmu persilatan Melayu di Malaysia

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Dapat lebih memahami dan memartabatkan semula seni silat Melayu di serata nusantara.



Nama : Mohammad Syahmi Azri Bin Zaini
Umur : 22 tahun
Asal : Johor
Pekerjaan : Guru

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk memartabatkan seni warisan bangsa sendiri iaitu silat

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Berharap agar seni warisan bangsa ini akan terus berkembang di persada dunia.


Nama : Mohd. Syamil Bin Jamal
Umur : 23 tahun
Asal : Kedah
Pekerjaan : Bekerja sendiri

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk mengembangkan ilmu silat ke seluruh dunia

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Belajar silat bukan sekadar untuk dipamerkan dan pertahankan diri semata-mata, tetapi juga untuk mempertahankan bangsa dan negara.


Nama : Muhammad Adib Bin Jamaludin
Umur : 22 tahun
Asal : Kedah
Pekerjaan : Peniaga

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk memartabatkan semula budaya seni silat Melayu.

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Semoga seni silat ini dapat dipopularkan semula dan diperluaskan hingga ke luar negara.


Nama : Muhammad Ridhuan Bin Jusof
Umur : 20 tahun
Asal : Pahang
Pekerjaan : Pelajar

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk memperbaiki kekurangan, memperkemas serta meningkatkan teknik dan gerakan seni mempertahankan diri saya . Saya juga ingin menaikkan semula seni silat yang semakin pupus dan ditelan zaman.

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Saya berharap agar dapat membantu anak-anak muda dalam menaikkan serta mempertahankan seni silat ini.


Nama : Muhammad Rusydi Bin Rodzaki
Umur : 24 tahun
Asal : Pulau Pinang
Pekerjaan : Peniaga

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk memperjuangkan dan memartabatkan seni silat Melayu di Malaysia.

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Saya berharap agar generasi muda dapat memupuk jati diri dalam diri dan mengenali asal usul mereka. Di samping itu, generasi ini juga perlu dipupuk untuk mempelajari seni silat sambil beriman kepada Allah SWT.


Nama : Muhammad Syahmi Bin Shamshuddin
Umur : 23 tahun
Asal : Johor
Pekerjaan : Pelajar

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk meningkatkan mutu silat saya di samping memartabatkan seni warisan budaya Melayu ini.

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Semoga program ini dapat melahirkan modal insan dan ikon kepada belia-belia dan generasi akan datang.


Nama : Nor Hisyam Bin Hassan
Umur : 20 tahun
Asal : Kedah

Tujuan menyertai Akademi Silat :
Untuk memartabatkan budaya seni silat melayu

Harapan setelah menyertai Akademi Silat :
Berharap agar seni silat ini dapat diperkembangkan hingga ke peringkat antarabangsa.

Untuk maklumat lanjut bolehlah klik link di bawah ini

http://akademisilat.com/

https://www.facebook.com/akademisilat/


2

Solat Sunat Gerhana Matahari (Kusuf)


Solat Sunat Gerhana Matahari (Kusuf) | Niat Solat Sunat Gerhana Matahari (Kusuf) dan panduan rakaat 



0

Rahsia Pergerakan Solat


Rahsia Pergerakan Solat | Rahsia setiap pergerakan semasa solat yang mungkin kita kurang tahu atau tidak tahu lansung. Betapa indahnya suruhan yang Allah turunkan kepada kita. Dari mengangkat takbir, rukuk, sujud dan duduk antara 2 sujud




2

Cara Melakukan Sujud Syukur

cara lakukan sujud syukur
Cara Melakukan Sujud Syukur | Panduan untuk sesiapa yang ingin melakukan sujud syukur. Sujud Syukur selalu dilakukan sempena limpah kurnia kegembiraan atau berita baik. Caranya seperti berikut

  1. Berniat untuk melakukan sujud syukur
  2. Takbir
  3. Sujud dan membaca zikir
  4. Duduk daripada sujud
  5. Memberi salam
Diharap dapat membantu
3

Batal Atau Tidak Wuduk Jenazah apabila Isteri Atau Suaminya Menciumnya?

Assalamualaikum semua
sebenarnya persoalan ini dah lama timbul di fikiran Cik EN.
Satu hari Cik EN terbaca di page Janji Allah Itu Pasti.
Persoalannya:
Batal tak wuduk jenazah apabila isteri atau suami arwah menciumnya?



Jawapannya:
1

Dagu Itu Aurat Atau Tidak?


Assalamualaikum semua
Entry ini dah lama di dalam draft entry Cik EN
Bila semak semual, macam tertarik nak kongsi ilmu keagamaan yang manc Cik EN ambik pada pebret blog cik en
Ustaz Love


Persoalan

Salam Ustaz..
erm..bawah dagu aurat kan? jd bagaimana yang pakai tdung pin kat bawah dagu tu..ish..cena nak ckp tau.. erm..kalu dalm Solat, kena tarik telekung tu ke depan $kit utk ttup dagu kan? tp kalu pakaki tdung bwal bidang 60 tu(pkai pin kat bwh) mcm mner lak nak trik?
Jawapan Ustaz Love
2

Telefon Bimbit Bersadur Emas

Assalamualaikum
apakah hukum lelaki memakai telefon bimbit yang bersadur dengan emas?
pernah tak kita terfikir mengenai hukum ini.

1

Tips Tegur Lelaki Tak Solat Jumaat

Salam A'laik.. Hari ni Hari Jumaat. Semua kaum lelaki diwajibkan ke masjid menunaikan Solat Jumaat. Tapi,
mesti ada muka-muka yang kerap ponteng solat jumaat kan. Harrr.. Kepada kaum perempuan, ini ada tips
yang hangpa boleh guna untuk tegur lelaki di sekeliling
hangpa yang tak pergi sembahyang. Heheh..

2

Selamatkan Nyawa Ibu atau Anak. Apa Pilihan Anda?



Assalamualaikum sahabat cik EN. Sekadar renungan bersama


Seorang lelaki berjalan mundar-mandir di lorong hospital, gelisah akan keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka.Setelah beberapa jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba,seorang doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari ruang persalinan menuju kearahnya. 

"Bagaimana keadaannya doktor?" 
tanyanya penuh harap. 
"Maaf encik, kami sudah berusaha, keadaannya amat kritikal. Si ibu 
sudah tak sedarkan diri!" 
jawab doktor itu. 
"Jadi bagaimana doktor ..?" 
"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan keduanya, tapi masih ada harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau menyelamatkan si bayi!" 
Lelaki tersebut 
kebingungan, dan tak dapat berkata-kata. ...... 
"Maaf encik, setiap saat amat berharga, tolong cepat untuk membuat pilihan!" 
desak doktor itu. Akhirnya, dengan berat hati 
lelaki itupun berkata dengan nada sayu, 
"Doktor, saya sangat bingung .. Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor. 
Tolong lakukan yang terbaik!" 
pintanya. 

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini. Dan dia tahu apa yang harus dilakukannya. Ini adalah salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh mempengaruhi keputusan disaat genting. Bagi seorang doktor beragama kristian/katolik, ia akan berusaha menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu. Bagi doktor muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan si bayi. 

Memang benar, dua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan terakhir dan muktamat. Mengapa ia boleh berlaku seperti demikian? Dalam ajaran kristian, setiap manusia yang lahir sudah membawa dosa, doktrin ini dikenal dengan "dosa waris" atau "dosa asal". Manusia yang lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa. Untuk menebusnya ia harus mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope). Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya untuk menyelamatkan si anak, agar dia dapat lahir dengan sihat dan selamat walaupun sebaliknya terpaksa mengorbankan si ibu . Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, untuk tujuan menebus dosanya. Jika si anak meninggal sebelum dibaptiskan, anak itu akan masuk neraka. Sebab, dosanya belum sempat ditebus. 

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci. Doktor muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang bayi akan masuk neraka. Dengan terselamatkannya si ibu, insyaAllah setelah sihat kembali akan dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapatkan ganti yang lebih baik, yang lebih soleh. Sedangkan anak yang tak sempat terselamatkan, biarlah ia kembali kepada Allah dalam keadaan suci. Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan di dunia yang penuh tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang tersesat. 

Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk memastikan agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu. Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita terhadap ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita. 

Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim. Sejak bangun tidur, kita sudah dihadapkan kepada pilihan. 

1. Meneruskan tidur, atau bangun sholat subuh? 

2. Untuk lunch dahulu, atau sholat zohor dahulu? 

3. Setelah habis kerja, adakah terus pulang ke rumah, atau singgah ke gerai kopi/disco dahulu? 

4. Ikut terlibat melakukan pecah amanah, atau dimusuhi rakan sekerja? 

5. Menyegerakan berkahwin, atau menundanya dulu? 

6. Hidup mulia di sisi Allah, atau mulia dalam pandangan manusia? 

7. Dan banyak lagi..... 

Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti. Tambahkan diri dengan ILMU. Mudah2an selamat kita semua di dunia & di akhirat. Amiin. 

Wallahu'alam. 

P/S : Antara note cik en di FB 
3

Fatwa Pilihan - Hukum Bulu Kucing Yang Tertanggal

Assalamaualaikum
Info Untuk Pencinta Kucing

p/s : Entry Auto Publish
3

Orang Islam dalam MH370 tergolong sebagai Syahid Akhirat


Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 25 Mac 2014 telah membincangkan mengenai Tragedi MH370. Muzakarah telah membuat keputusan seperti berikut:
7

Kerjaya dan Pendapatan Isteri lebih dari Suami



Assalamualakium dan salam sejahtera kepada pembaca blog cik en
Alhamdullilah rasanya masih lagi dapat menaip dan share sesuatu untuk semua
Diharap topik kali ini dapat membantu insan yang bernama suami dan isteri di luar sana, nasihat untuk diri sendiri dan persediaan yang belum lagi berumah tangga
masih mengekalkan sumber rujukan dari sini
cik en cuba menulis menggunakan cara dan fahaman cik en
Mengikut statistik penuntut wanita melebihi penuntut lelaki di IPTA, IPTS dan institut pengajian
setiap tahun lambakan pelajar wanita meningkat dan kerajaan dan badan swasta mula menghargai wanita dalam bidang kerjaya.
dari serendah rendah jawatan sehingga setinggi jawatan lelaki dan wanita mempunyai hak yang sama dalam kerjaya
Kerjaya yang baik menjamin kehidupan akan datang
persoalan yang cik en cuma nak bawa ke dalam entry ini adalah apabila wanita berkahwin dan suami kita mempunyai kerjaya atau sumber pendapatan yang berkurang dengan isterinya.
Realitinya ia adalah normal dan zaman sekarang tidak mementingkan semua itu, tapi lumrah bagi wanita akan mula merasa sombongdan kurang menghormati suami bila perbelanjaan rumah dimonopoli oleh pendapatan si isteri
bukan semua tapi ada  yang begitu
tahukah anda sebagai isteri yang semua ini mengundang kemurkaan ALLAH
Harta, pangkat dan wang ringgit serta ibadahnya tidak langsung dipandang dan dinilai oleh ALLAH sehingga suaminya redha dengannya
Diriwayatkan oleh Ibn Abbas RA, bahawa Rasulullah Salallahualaihiwassalam bersabda terdapat 3 golongan yang solatnya (ibadahnya) tidak terangkat walaupun senjengkal ke sisi Allah dan salah satunya ialah ;

وَامْرَأَةٌ بَاتَتْ وَزَوْجُهَا عَلَيْهَا سَاخِطٌ
'Isteri yang tidur (atau bermalam) dalam keadaan suaminya marah kepadanya.' 

[Riwayat Ibn. Majah]

Kamu, isteri isteri harus ingat, pangkat dan kedudukan hanyalah perhiasan di dunia semata mata untuk kita berjaya dan diredhai di dunia dan akhirat, 
Dari Abu Hurairah RA, dia berkata,

قِيلَ لِرَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ النِّسَاءِ خَيْرٌ قَالَ الَّتِي تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ وَتُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَ وَلَا تُخَالِفُهُ فِي نَفْسِهَا وَمَالِهَا بِمَا يَكْرَهُ

'Pernah ditanyakan kepada Rasulullah salallahualaihiwassalam, 


“Siapakah wanita yang paling baik?” Jawab Baginda,
6

Hukum Bersalin Dirumah ( Home Birth)


Hukum Bersalin Dirumah ( Home Birth) |tajuk cik en hari ini cik en buat bila terbaca mengenai HOME BIRTH di salah satu blog ustaz, orang dulu dulu kebanyakkan bersalin di rumah kerana tiada hospital dan kalau ada pun jarak antara rumah dan hospital sangatlah jauh/


oleh itu, wujudlah bidan bidan kampung daripada orang tua di kampung tersebut. Dan pada masa itu, risiko seperti penyakit, susah nak beranak, kebersihan dan sebaginya di tanggung oleh mereka. Sebab itu, pada zaman dulu Ibu yang bersalin sentiasa berisiko tinggi dengan kematian. Tapi masih dipakai kerana tiada cara yang lain. Disini cik en memetik satu hadis yang di guna pakai zaman bersalin di rumah dahulu

”Kamu lebih mengetahui tentang urusan dunia kamu semua."
[Riwayat Muslim]

dan persoalannya sekarang apakah hukumnya seseorang wanita bersalin dirumah sedangkan sekarang kelengkapan dan hospital ada di mana mana sebelum cik en terangkan kita rujuk kepada hadis ini

"Tidak boleh mendedahkan diri kepada mudharat dan melakukan kemudharatan."
[Riwayat Malik, Ibn Majah dll]

Bila kerajaan menubuhkan hospital dan klinik, kebanyakkan akan bersalin di hospital yang mana kelengkapan, kebersihan dan kepakaran yang lengkap.Dan tahun demi tahun bersalin di rumah amat jarang di temui atas sebab diatas. Merujuk kepada hadis di atas, jika berlaku masalah bila bersalin di rumah, ia seperti terjadinya kemudharatan adalah seperti membunuh diri TAPI ia boleh jadi harus jika ada pengetahuan asas bagi mengelakkan risiko bahaya, mempunyai kelengkapan yang mencukupi. Tetapi sebaik-baiknya ialah menghantar isteri atau ibu mengandung ke hospital kerana hal ini bertepatan dengan Firman Allah SWT; 

“Bertanyalah kepada ahli ilmu jika engkau tidak tahu."
[An-Nahl: 43] 

Tapi masih ada yang nak bersalin dirumah atas faktor AURAT . isu doktor lelaki merawat isteri boleh diatasi dan lebih ringan mudharatnya berbanding maslahat nyawa. Bahkan mempercayai kononnya beranak dirumah adalah lebih beragama kerana mencontohi Maryam AS adalah tidak benar. Ini kerana kejadian yang berlaku dizaman dahulu adalah sesuai dengan keadaan umatnya. jadi sebelum diakhiri baginda salallahualaihiwassalam pernah bersabda ;
Permudahkan dan jangan persusahkan.'
[Riwayat al-Bukhari]

Islam ini agama yang mudah, jangan menyusahkan diri dalam hal yang tak disuruh oleh agama. 


8

Adab Di Masjid


Salam semua
entry ini antara draf dalam list cik en
hanya menaipkan tajuk dan hari ini masa sesuai untuk cik en membahas adab di Masjid
entry ini bukan lah menghina atau mengutuk sesiapa hanyalah teguran dari hamba Allah yang mempunyai pengalaman sebelum ini
entry ini dapat idea dari salah satu pengalaman cik en menghadiri majlis agama sempena Maulidurrasul
Semenjak kecil cik en dah didedahkan dengan suasana masjid.
Ibu dan Ayah Saudara cik en yang banyak memngajar cik en
semenjak cik en berusia 7 tahun bersamaan tahun 1, cik e ditempatkan di sekolah kebangsaan Bintong Perlis
pada masa ini, universiti yang pemes di sana belum wujud lagi, Ibu saudara cik en yang cik en panggil mak we` adalah pengajar Al-Quran dan Mukaddam di masjid di Kampung Wang Ulu
Setiap hari kami akan berjemaah maghrib, membaca Al-Quran dan isyak.
jadi cik en belajar dari pengalaman
Bila dan meninggalkan Perlis dan berpindah, amalam cik en ke Masjid mulai berkurang dan seterusnya tidak bertandang ke rumah Allah
Penghijrahan cik en telah membawa cik en kembali bertandang ke Rumah Allah
Cik en bukannya nak berlagak pandai tapi ini antara yang cik pelajari dulu
Majlis Agama cik en hadiri tidak lama dulu telah menyebabkan hati cik en sedih.
kerana ada yang tidak menghormati majlis agama yang di anjurkan
Ada yang bercakap semasa penceramah bercerita, ada yang menluahkan perasaan BOSAN dan MENGANTUK sambil menGUAP dengan kuat, Ada yang tidur, ada yang bergosip, ada yang bermain telefon dan majlis tersebut macam majlis biasa biasa
ASTAFIRUALLAH sahaja yang mampu cik en ungkapkan
Ada juga penceramah yang mencampur adukkan masalah politik dalam ceramahnya
itu satu bab, ada satu bab yang cik en kesalkan
semasa solat berjemaah, saf tidak diisi dengan rapat dengan alasan nanti bersempit sempit.
Anda tahu tak, dalam kubur lagi sempit. ini semasa solat pun itu adalah satu masalah






Cik en masih dalam proses belajar dan diharap entry ini dapat cik en luahkan kekecewaan cik en, nak ditegur orang tua, tak ditegur rasa bersalah
apa perlu cik en lakukan dan ini antara pilihan yang cik en dapat lakukan

p/s : peringatan untuk diri sendiri juga


Photobucket
4

POLIGAMI ITU INDAH

salam semua
lama gak cik en tidak meng"update"
macam macam benda yang berlaku cuma kesempatan yang tiada
cik en akan update mana yang mejadi topik hangat
kali ini cik en nak share 1 kisah mengenai POLIGAMI
sebut sahaja poligami pelbagai reaksi kaum hawa dan kaum adam
ada yang bangkang dan ada yang seronok bercerita dan ada yang jenis atas pagar
kali ini kisah yang korang rasa jarang sangat berlaku
cik en tidak akan menggunakan nama sebenar
bukan kerana ia perkahwinan yang senyap senyap tapi untuk tidak terlalu open sangat


Kak A dan Abg Man dah bercinta dari sekolah dan dikurniakan seorang anak lelaki.
Cik en kenal Kak A sejak tahun 2008 semasa latihan industri
Kak A pada awalnya tiada keistimewaan, hanyalah seorang kakitangan kerajaan yang biasa.
Beliau kemudian mempelajari ilmu mekap dan akhirnya menjadi jurumekap pengantin.
Semakin lama permintaan semakin tinggi dan akhirnya Kak A dan Abg M bergabung untuk membuat pelamin, buaian berendoi, dan sebagainya.. 
Mereka dari keluarga yang sederhana telah menambah pendapatan yang boleh dibanggakan
Sampai la suatu hari cik en dikejutkan status FB dari kak A yang mengatakan tahniah kepada Abg Man dan seorang sedara cik en Kak T 
Dengan keadaan terkejut cik en merisik risik dan ternyata Kak T dan Abg M akan bernikah?
memang susah untuk percaya Kak A sendiri yang pergi ke rumah Kak T untuk merisik
WOW! bukan senang seorang wanita tuk meminangkan seorang wanita untuk husben dia.
Teki teki berakhir pada
11.12.13
Kak T dan Abg M bernikah
pic dikeluarkan di acc FB kak A 2 hari selepas akad nikah
dan pelbagai komen dikeluarkan
Cik en say tahniah dan berharap dapat menjalani kehidupan ber3 dengan baik
so dari cerita ini apa komen yang korang rasa nak taip untuk ke3 watak dalam cerita ini?


Poligami satu perkataan yang sangat dibenci oleh wanita.
tapi dalam cerita Kak A dan Kak T ni mereka bermadu dalam keadaan yang bahagia
begitu juga kisah Ashraf Muslim, Dayana dan Wan Sakinah dan sekarang mereka semakin bahagia
Untuk menolak Poligami tidak boleh tapi untuk kes Poligami ini pelbagai pihak mempunyai peranan.

1. Suami - perlu berlaku adil dari segala aspek. kewangan batin, perhatian, kasih sayang, hati,  dan semuanya
2. Isteri- isteri- Kawal emosi, bawa berbincang, Kawal rasa cemburu, dekatkan diri dengan Allah, Ingatkan suami tentang pantang larang Poligami, dan bersedia bahagi kasih sayang dan paling penting dengar cakap suami(selagi tidak ada pencanggahan)
3. Anak(yang paling penting kerana anak memainkan peranan mendamaikan - Kawal emosi jangan jadi batu api, Jangan pulaukan bapa, Jangan terbit rasa benci dan tegur secara baik jika ada berlaku ketidakadilan
4. Ibu Bapa/ Mentua - Memainkan peranan mejadi orang tengah. Jangan menyebelahi sesiapa
5. Masyarakat - Jangan jadi batu api dan beri nasihat yang terbaik untuk kedua kedua pihak. Setiap perkahwinan adalah jodoh yang telah ditentukan oleh Allah

Yang paling penting Suami harus kuat dan harus melihat diri sendiri, Mampu atau Tidak. Kalau mampu POLIGAMI lah dan jaga lah hati isteri isteri anda
Jika Tidak, batal je niat nak mengatal.. :)

POLIGAMI itu INDAH jika masing masing tahu peranan disamping mendekatkan diri dengan ALLAH

Photobucket
1