Eintan Nurfuzie | Lifestyle, Beauty, Travel, Tips & Rawatan Kucing & Review: haiwan

Showing posts with label haiwan. Show all posts
Showing posts with label haiwan. Show all posts

Perbezaan Suntikan Vaksin dan Suntikan Anti Parasite


Perbezaan Suntikan Vaksin dan Suntikan Anti Parasite | "Doktor, saya mau cucuk anjing saya satu tahun satu kali punya cucuk " . " Doktor saya mau cucuk kucing saya vaksin" . Itu antara respon pertama dari pelanggan tak kira dari kaum melayu atau kaum lain lain. Selepas di vaksin sampai kepada pembayaran, akan ada respon " Apasal manyak mahal? Haritu cucuk baru RM15 kenapa hari ini sudah naik? " . Apabila ditanya, rupanya mereka hanya nak bagi suntikan Anti Parasite sahaja. Haiya... apa boleh buat? Kena bayar sajalah.

Ini antara reaksi dan perbualan yang kerap berlaku di klinik cik en. Kadang kadang komunikasi dengan kaum lain lain sangat terbatas sebabnya mereka tak memahami apa penerangan yang cik en dan kawan cik en terangkan. Diakui, inilah penyebab cik en dan sesiapa yang jaga klinik menjadi stress sehingga jadi moody sepanjang melayan pelanggan tersebut. Nak tak nak, cik en kena keluarkan bahasa pasar bagi memudahkan komunikasi. Kalau tak dah serupa itik bersembang dengan ayam.. Cluck cluck cluck sebelah quack quack quack. Hahaha. 

Disebabkan itu, cik en nak kongsi sikit apa Perbezaan Suntikan Vaksin dan Suntikan Anti Parasite ini. 

Suntikan Vaksin : Vaksinasi adalah pemberian vaksin kepada kucing dengan tujuan mendapatkan kekebalan tubuh yang tinggi dan dilindungi dari pelbagai serangan penyakit. Selalunya kucing boleh divaksinasi pada umur sekitar 8-9 minggu. Kekebalan kucing yang diterima dari ibunya melalui susu akan mulai berkurang ketika berumur 8-9 minggu, sehingga kucing perlu divaksinasi
Entri yang korang boleh rujuk

  1. http://www.nurfuzie.com/2016/04/jenis-jenis-vaksin-untuk-kucing.html
  2. http://www.nurfuzie.com/2016/06/boleh-ke-vaksin-kucing-semasa-musim.html
  3. http://www.nurfuzie.com/2016/02/betul-ke-vaksin-menyebabkan-kucing-mati.html
  4. http://www.nurfuzie.com/2015/06/kenapa-vaksin-perlu-diberi-3-kali.html
Suntikan Anti Parasite : Ubat Anti-Parasite adalah kelasan ubat untuk rawatan penyakit parasit seperti kulat, kurap, kutu, cacing, fungas atau pendek kata masalah kulit . Untuk maklumat lanjut boleh rujuk entri Penyakit Kulit Haiwan  . Selain itu, anti parasite juga untuk deworm atau kecacingan. Ada ubat Anti-Parasite ini 3 dalam 1 dan ada juga yang satu satu. Kalau 3 in 1 kalau bahasa pasar 3 serangkai bagi haiwan. Kutu, kurap dan cacing. Tapi yang asing asingkan tu seperti ubat cacing, ubat kurap, ubat mandi kutu,  dan sebagainya. Kira satu ubat untuk satu jenis parasit.

Jadi jangan pula tertukar pula apabila datang ke klinik veterinar mengenai Vaksin dan Anti Parasite ini. Sebab kedua dua ini mempunyai fungsi yang berbeza ye. Jadi minta mendapat vet sebelum korang buat keputusan. Tapi kedua dua suntikan ini perlulah dipastikan kucing atau anjing korang itu sihat walfiat ye. 
9

Mustakimah Kambing Berbaju dan Headband Pink


Mustakimah Kambing Berbaju dan Headband Pink | Haiwan kesayangan berbeza dengan haiwan ternakan. Haiwan kesayangan membawa maksud haiwan yang dipelihara di dalam rumah kediaman dengan penuh kasih sayang. Selalunya haiwan yang paling banyak menjadi haiwan kesayangan seperti kucing dan anjing. Ada juga haiwan lain seperti arnab, hamster, sugar glider tapi selalunya jarang boleh dipeluk dan dicium ganas ganas. Hahaha. Haiwan ternakan pula adalah haiwan yang dipelihara untuk mendapatkan hasil seperti kambing, lembu, bebiri, kerbau, ayam, burung putuh dan haiwan lain lain yang mendatangkan hasil. 

Tapi kes cik en pagi tadi, haiwan ternakan dijadikan haiwan kesayangan. Dimandi, dipeluk, dicium, diajak tidur skali, dipakaibaju dan juga reben di kepala. Inilah dibuat oleh makcik Halijah. Menjadikan kambing sebagai haiwan kesayangan yang dijaga macam anak dia sendiri. Sempat la cik en berselfie dan rakam video tadi.  


Mustakimah ini memang tak duduk diam. Nak selfie je dia kelam kabut nak terkam telefon. Jadi banyak gambar bergoyang goyang





Cik en cuma berikan suntikan multivitamin saja untuk naikkan selera makan Mustakimah ini. Selesai suntikan dia marah sangat. Mengembek kuat. Dibawah ini muka merajuk dia. 


Tuan dia rajin  pulak memujuk. Hahaha.  


Hahaha. Ini antara ragam pelanggan yang datang ke klinik cik en. Memang senang terhibur kalau dapat pelanggan yang gila gila macam makcik ini. And last cik en nak kongsi sikit gelagat mustakimah .

12

Kisah Kucing Disimbah Cat


Kisah Kucing Disimbah Cat | Pagi tadi cik en de kongsi gambar di atas. Ramai yang bertanya kenapa. So ambil masa sedikit untuk cik en cerita sebabnya hari ini ada lawatan Timbalan Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar Negeri Perak Dr. Shahrul datang ke daerah cik en. Saja melawat anak buah dan kebetulan beliau sampai masa waktu lunch. So tak sempat nak menaip. 

Sebenarnya kes ini 2 hari lepas, cuma baru kesempatan nk publish hari ini. Kucing ini dibawa oleh pelanggan lelaki dan dia menceritakan yang kucing ini baru 2 minggu dibela sebabnya owner asal dia berpindah. Tapi kucing ni memang manja dengan owner baru ini cuma sehari sebelum itu, ia tak balik rumah. Esoknya baru dia balik dan owner baru ini terkejut keadaan kucing yang hilang bulu dan dipenuhi cat. Gambar diatas adalah gambar awal masa kucing datang ke klinik.

Bila di perhati, ianya macam cat minyak. Mungkin tertumpah atau disimbah sebabnya hampir 80% bulu dia bewarna hitam dan tercabut. Sampai saja, cik en buat pemeriksaan fizikal. Luka tiada tapi ada bengkak di bahagian peha kaki belakang. So lepas je tak ada apa masalah yang lain, cik en terus buang bulu dan terpaksa menarik bulu kucing tu. 



Mengiau juga bila kami buat operasi membuang bulu ini. Ada bahagian yang boleh digunting bulunya dan ada yang terpaksa dicabut. Kalau dicukur pun tak boleh. Hampir 1 jam juga kami mengoperasikan dan hasilnya seperti di bawah ini




Selesai cik en berikan sedikit rawatan untuk bengkak dan luka luka kecil. Sebelum balik, cik en sempat berpesan untuk belikan baju untuk kucing ini sebabnya takut sejuk. Iyelah kan musim hujan ini. Kesian dia nanti kesejukan. Diharap kucing ini akan sihat kembali dan bulunya akan tumbuh lebih cantik dari sebelum ini. 
5

Kenapa Owner Sendiri Perlu Bawa Kucing Ke Klinik Veterinar?


Kenapa Owner Sendiri Perlu Bawa Kucing Ke Klinik Veterinar? | Kerap kali juga cik en menerima pelanggan yang bawa kucing yang BUKAN kucing mereka. Kucing jiran la.. kucing adik la.. kucing anak la.. Tahu tak yang korang sebenarnya akan buat doktor veterinar atau pengawai yang membuat rawatan tidak boleh diagnosis dengan lebih tepat kerana tiada history

Untuk pengetahuan semua pemilik haiwan kesayangan atau ternakan, korang perlu tahu keadaan haiwan sebelum datang ke klinik. Iyela.. kalau kucing atau haiwan lain boleh bercakap, mungkin senang nak bertanya kan? ahhaha. Jadi, vet akan bertanya banyak soalan kepada owner mengenai keadaan kucing seperti keadaan najis, aktif atau tidak, muntah dan sebagainya. Kalau yang bawa bukan owner atau yang tidak tahu langsung apa apa keadaan kucing tersebut, susah untuk kami diagnosis penyakit kucing dengan tepat walaupun kami boleh memeriksa secara fizikal seperti suhu badan, keadaan kucing, bulu, mulut dan sebagainya. 

Jadi nasihat cik en, kalau kucing korang tak sihat, kalau boleh, pastikan korang sendiri yang bawa ke klinik veterinar. Memudahkan vet untuk diagnosis dengan lebih tepat penyakit kucing korang. Jangan anggap, semua ini hal remeh kerana ianya berkait rapat dengan kesihatan kucing korang sendiri. 
8

7 Fakta Mengenai Lidah Kucing


7 Fakta Mengenai Lidah Kucing | Kalau korang nak tahu, lidah kucing ini sangat sangat unik. Kalau kucing korang luka di tempat kucing boleh jilat, korang akan perhatikan luka di kawasan itu cepat baik. Jadi sekian lama cik en tidak mengeluarkan artikel berkaitan dengan kucing, hari ini cik en rajinkan diri untuk kongsi keunikan lidah kucing ini. 

  1. Lidah kucing tidak seperti lidah manusia. Lidah kucing sedikit kasar seperti duri duri halus yang dipanggil filiform papillae yang dibuat daripada keratin. Keratin ini sama seperti kuku kita. Dan duri halus inilah yang membantu kucing mengasingkan isi ikan dengan tulang ikan
  2. Alat grooming yang terbaik. Seperti cik en selalu beritahu pelanggan cik en, kucing yang menjilat bulu tandanya kucing korang sedang mandi. Tapi, jika bulu kucing korang semakin buruk atau tidak seperti biasa, kemungkinan kucing korang sakit. Selalunya kucing yang sakit ulser di dalam mulut, akan menyebabkan bulu kucing berwarna putih bersih menjadi kekuning-kuningan. Jadi bawak ke vet yang berdekatan untuk pemeriksaan. So, jika kucing selalu gromming, sedikit sebanyak bulu akan tercabut dan akan masuk ke dalam perut. Ini dinamakan hairball. Jadi penjagaan hairball sangat penting bagi mengelakkan masalah kesihatan kucing korang.
  3. Lidah kucing ini bukannya boleh sense of taste semuanya. Dan ada yang menyatakan lidah mereka tidak terlalu sentitif pada masin dan manis. Lidah mereka akan tertarik pada tekstur makanan bukannya pada rasanya.
  4. Lidah kucing ini juga berfungsi untuk check suhu makanan mereka ye.. Mereka tak seperti manusia yangmenggunakan tangan untuk check panas atau sejuk.
  5. Jika time panas melanda Malaysia, kita akan menggunakan kipas angin, mandi dan sebagainya untuk menyejukkan diri kita, tapi bagi kucing, air liur mereka itulah yang akan menyejukkan badan mereka. Ala ala beri losyen pada kita. Itulah kelebihan Allah beri kepada haiwan ini. Mereka menyesuaikan diri mereka dengan apa yang ada. 
  6. Dan semestinya, lidah kucing ini digunakan semasa mereka minum air. Kalau korang nak tahu, kucing boleh jilat air 4 kali dalam masa 1 saat. kalau korang rasa nak tengok sendiri. Apa kata korang rakam kucing korang minum dan play dalam masa perlahan. Korang boleh kira berapa kali. Seperti cik en katakan tadi, lidah kucing kasar dan ianya mampu menarik air yang mereka jilat ke dalam mulut.  
  7. Dan yang terakhir, fakta yang paling istimewa, dengan menjilat kucing lain, mereka menunjukkan kasih sayang mereka. Dan jika, kalau kucing korang suka menjilat korang, tandanya mereka sangat sangat sangat sayangkan korang tau!
Korang peminat kucing? Boleh la join group Facebook Tips dan Rawatan Kucing di SINI . 
6

Kisah Kucing Malang Di Klinik


Kisah Kucing Malang Di Klinik | Tanggungjawab senang di ucap tapi bukan semua boleh memikulnya. Nampak remeh sebab seekor kucing tapi ianya makhluk Allah, mempunyai nyawa dan rasa kesakitan, kasih sayang dan ketakutan. Walaupun tidak berakal tapi sebagai manusia yang Allah turunkan akal ambik mudah pada makhluk yang tidak berdaya ini. 

Ok lah, entri ini lebih kepada luahan hati seorang vet dan seorang manusia yang mempunyai perasaan belas kasihan yang tinggi. Pengalaman hari hari berdepan dengan pelbagai kes haiwan buat hati ini sedikit cekal untuk menerima kematian haiwan yang dirawat. Diakui sebelum bekerja di vet, cik en seorang yang jiwanya lembut. Kucing mati pun siap menangis berminggu disamping menyedekahkan Al-Fatihah. Lawak kan? tapi itulah cik en. Nampak ganas tapi lembut kalau melibatkan haiwan. Masa cik en sekolah rendah, sampah seperti pen yang habis dakwat cik en simpan dalam kotak. Mungkin pengaruh karangan zaman sekolah rendah "Aku sebatang pen" yang pengakhiranya dibuang memberi kesan mendalam kehidupan cik en masa itu. Meningkat dewasa, perasaan itu mula berkurang dan beralih kepada haiwan dan tumbuhan. Nak patahkan ranting bunga pun tak sanggup. Bayangkanlah kehidupan cik en pada masa itu

Mula berkerja di vet terutama rawatan, terasa sedih giler.. apabila kes kematian dan hingga kini, cik en tak buat lagi Put To Sleep. Mungkin kerana itu, cik en akan berusaha akan merawati dengan ubat dan peralatan yang terhad di klinik veterinar kerajaan. Cik en akan sentiasa bertanya dan mencari sumber lain untuk membantu setiap pelanggan yang datang. Kiranya hati dah mula sado sedikit. 

Tapi kes seekor kucing malang jumaat lepas buat cik en terasa sedih. Bukannya sedih apa, seorang manusia yang dianugerahkan akal mungkin pada awalnya ingin membantu kucing (kiranya sifat bertanggungjawab) akhirnya sewenang wenangnya menyerahkan tanggungjawab pada orang lain. Datang ke klinik untuk membuat rawatan dan berjanji akan ambil semula dengan ALASAN ada kerja sekejap dan akan ambil semula pukul 6 petang dan juga kebetulan hari tersebut hari jumaat. Cik en dan kawan cik en menunggu sehingga jam 6.30 petang tapi masih tak muncul. Oleh kerana dah mula malam, kami hanya beri pada pakcik guard ubatan dan cara pemberian ubat untuk diberi pada tuan kucing itu jika dia datang malam.

2 hari berlalu kerana sabtu ahad bercuti dan hari isnin cik en datang bekerja, kucing itu masih ada di dalam sangkar. Maknanya? tuan dia tak datang walaupun berjanji nak datang. Kebetulan isnin tu, cik en bertugas di luar jadi hanya mampu beri makanan yang ada. Cik en usaha telefon tuannya tapi tak berangkat. Selesai kerja diluar, cik en terus balik dan terus cik en drip kan air serta berikan sedikit ubatan. Semasa cik en tinggalkan dia petang isnin, kucing tu masih mampu berjalan. Datang kerja selasa pagi, kucing tersebut dah mati. Apa boleh buat kan? Tiba tiba kawan cik en beritahu, tuan dia berjanji sekali lagi hari isnin tersebut(selepas beberapa kali telefon tak berjawab, akhirnya dia menelefon staf peralihan yang ditugaskan di bahagian kaunter pendaftaran) untuk datang hari selasa untuk ambil kucing tersebut. Kebetulan cik en bekerja seorang hari selasa tersebut, cik en menunggu dan menunggu rupanya hampa. Kami ditipu buat kali ke2.

Sedih juga la. Manusia pegang pada janji.. Tapi bila dan memungkiri janji, biarlah Allah membalasnya. Kucing tersebut pun dah mati dan berharap sangat tiada kes sebegini lagi selepas ini. Hati ni masih rasa sakit dengan sikap tuan kucing itu. 
8

8 Haiwan Yang Dimakan Hidup Hidup


8 Haiwan Yang Dimakan Hidup Hidup  | Ada haiwan yang dimakan hidup hidup untuk menikmati kesegaran dan ada untuk kesihatan. Cik en kongsikan 8 haiwan yang dimakan dalam keadaan hidup yang popular dimakan di seluruh dunia. Di Malaysia, ada juga yang makan secara hidup tapi untuk orang Islam dan Melayu, rasanya tak ada yang sanggup makan haiwan di bawah ini dalam keadaan hidup dan ada yang haram dimakan. Jom kita tengok haiwan apa dimakan secara hidup. 
  • Kelawar ( Fruit Bat Soup)

  • Katak (Frog Shashimi)

  • Udang Lompat (Jumping Shrimp)



  • Semut Api (Chilled Ants)
  • Cacing (Worm Cheese)

  • Sotong (Squirming Octopus)

  • Ikan (Breathing Fish)

  • Landak Laut (Sea Urchin)

Dan sepanjang entry ini ditaip cik en dah beberapa kali muntah. Mungkin cik en membayangkan cik en yang makan. Haha. Jadi sesiapa yang tengah makan, sila abaikan entri ini ye.( Haha..pesanan terlewat sebenarnya ini. hahaha
sumber
6

Post Mortem Haiwan


Post Mortem Haiwan | Post Mortem atau bedah siasat bukan sahaja di buat pada manusia. Tapi terhadap haiwan juga. Sama juga seperti manusia, postmortem atau PM ini di buat untuk mengetahui punca punca kematian. Macam jabatan cik en, kami melakukan PM ini untuk haiwan ternakan dan unggas (ayam,itik,puyuh). Tapi ada juga yang kami hantar terus ke makmal untuk dibuat PM lebih lanjut. Makmal yang berdekatan dengan pejabat cik en adalah Institut Penyelidikan Veterinar Ipoh

Seperti kami, kami akan memeriksa keadaan fizikal luaran dan dalaman. Dan selalunya kami akan ambil 5 organ untuk dihantar ke makmal. 5 organ itu adalah
  1. Jantung
  2. Peparu
  3. Limpa
  4. Buah Pinggang
  5. Hati
Dan jika ada kes kes keracunan, sampel dalam perut akan di ambil. Ada borang yang perlu diisi dan dihantar bersama sampel/organ ke makmal. Selalunya akan ambil masa 1-2 minggu untuk mendapatkan keputusan makmal ini. Jadi kalau ada pembaca cik en ini ada membela ternakan atau akan bela ternakan, apabila berlaku kematian tanpa sebab boleh hubungi pejabat perkhidmatan veterinar daerah masing masing untuk mendapatkan khidmat nasihat. 
1

Burung Pungguk atau Burung Hantu


Burung Pungguk atau Burung Hantu | Sekali tengok, cik en ingatkan burung hantu, tetapi salah rupanya, burung ini di panggil burung pungguk. Jarang kami menerima kes burung lagi lagi burung sebegini. Dipercayai dijumpai di kawasan rumah pemilik tersebut. Burung pungguk ini seliuh dibahagian bahu dan cik en kongsi videonya di bawah ini


Kuku kaki dia melukakan sedikit kepak dia dan kami telah memberi rawatan. Diharap burung comel ini akan sihat dan boleh terbang semula. Burung pungguk ini adalah disenaraikan di bawah Akta Pemulihan Hidupan Liar dan diistihar haiwan liar yang dilindungi sepenuhnya.

Apakah perbezaan burung pungguk dan burung hantu?


Daripada gambar di atas, burung hantu bermuka bulat dan tiada telinga seperti burung pungguk. Dan saiz Burung Pungguk lebih kecil dari Burung Hantu.
10

Yeop Tapah Si Harimau Malaya


Yeop Tapah Si Harimau Malaya | Tertumpu kepada penemuan seekor harimau belang jantan yang cedera di kaki kerana terkena perangka khinzir di Ladang Eden Batu Sepuluh, Jalan Pahang Tapah dikhabarkan telah stabil setelah menerima rawatan di Sungkai. Harimau Jantan ini diberi naa YEOP TAPAH bersempena panggilan untuk lelaki di dala loghat Negeri Perak adalah Yeop. Manakala Tapah pula tempat terjumpai harimau ini. 


5

Akhirnya Misteri Ayam Atau Telur Terjawab


Akhirnya Misteri Ayam Atau Telur Terjawab | Selama ini kita mendengar soalan 'antara ayam dan telur, yang mana wujud dahulu', dan selalunya akan ada pelbagai pendapat dan akhirnya tidak terjawab Mungkin dengan kata sepakat dari saintis ini akan menjawab soalan ini mengikut Sains

6

Tidak pasti PET anda Fit atau FAT


anda boleh rujuk yang ini


p/s : boleh juga rujuk pada cik en di page cik en




Photobucket
2

Cat Vaccination Guide


salam semua
kali ini cik en nak share ini untuk pencinta kucing


ini untuk kebaikan kucing anda
sila rujuk klinik kerajaan dan swasta untuk lebih lanjut

p/s : boleh juga rujuk pada cik en di page cik en

Photobucket
2

Nampak Tak Lambang LOVE?



pic ini cik en ambik semasa program kesihatan kerbau
nampak kan lambang love tu?


Photobucket
3

Pose paling Mengancam


Photobucket
0

Kucing Jahat


rafeah simpan aka peah

Assalamualaikum dan salam 1 malaysia semua
hari in hari ke3 cik en update berturut2
sebab cik en 3 hari ini kena menjadi "doktor"
disebabkan staf yang menjaga klinik mengambil cuti cik en takeover kerja dia sementara
dan semasa pelanggan klinik membuat pembayaran dan pendaftaran kucing dia yang telah diberi rawatan, makcik ini kata dia ada terbaca kucing penyebab kita (perempuan) susah mengandung.
yekew?
disebabkan cik en pencinta kucing cik en search google selepas makcik tu selesai pembayaran 
dan ini antara hasil cik en dapat
7

Oh TIDAK! AAhhhh....


hahaha.. 
merepek la cik en ni kan?
lain macam jer tajuknya.. 
sebenarnya cik en nak upload ini




Gambar yang memberi banyak makna..
Photobucket
7

L.O.V.E (Ulangan)




salam semua!

ini merupakan entry ulangan..
apa apa punhanya untuk menceriakan hari jumaat ni
jom layan...









8