Eintan Nurfuzie | Lifestyle, Beauty, Travel, Tips & Rawatan Kucing & Review: Resepi Menu Berbuka

Showing posts with label Resepi Menu Berbuka. Show all posts
Showing posts with label Resepi Menu Berbuka. Show all posts

Resepi Menu Berbuka : SAMBAL TUMIS KERANG

Resepi Menu Berbuka : SAMBAL TUMIS KERANG | Sesekali pekena kerang ok juga kan? Tapi menu kerang apa yang best kan? Apa kata cuba masak sambal tumis kerang. Lagipun banyak khasiat kerang ini. Antaranya penambah darah. So apa kata buat SAMBAL TUMIS KERANG untuk resepi menu berbuka hari ni. 


Bahan-bahan
- 3-4 kg kerang - direbus dan ambil isinya
- 3 ulas bawang putih - ditumbuk/kisar
- 2 biji bawang besar - ditumbuk/kisar
- 3 sudu(kurang atau lebih) cili yang telah dikisar
- 2 biji bawang besar - dihiris
- 1 cm (sedikit saja) belacan(jika suka) - kisar/tumbuk bersama bawang
- 1 sudu besar air asam jawa
- garam dan gula secukup rasa
- minyak untuk menumis
- sedikit air jika perlu.

Cara-cara memasak
1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sehingga masak dan pecah/terbit minyak.
2. Masukkan kerang, hirisan bawang besar dan air asam jawa. Gaul rata.
3. Perasakan dengan garam dan gula secukup rasa. Jika inginkan kuah, tambahkan air.
4. Apabila kerang sudah sebati dengan sambal, bawang sudah masak bolehlah diangkat.

sumber gambar dari google
3

Resepi Menu Berbuka : MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT

Resepi Menu Berbuka : MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT | Anyway cik en tak suka makan siput sedut ini..eh.. bukan tak suka tapi tak pernah langsung makan.. ahahha sebab takut tersangkut bibir dengan lidah. Hahahha. Tapi cik en nak kongsi resepi menu berbuka ini untuk sesiapa yang suka MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT ini.

MASAK LEMAK CILI API SIPUT SEDUT



Bahan-bahan
- 1kg siput sedut
- 5 ulas bawang merah - kisar halus
- 3 ulas bawang putih - kisar halus
- 2 inci kunyit hidup - kisar halus
- 2 inci halia - kisar halus
- 15 tangkai cipi padi - kisar halus
- 2 batang serai - di titik
- 500ml santan

Cara-cara memasak
1. Siput sedut diberus hingga bersih.
2. Rendam sebentar dalam air garam untuk membuang kotoran seperti pasir dan lumpur.
3. Potong bahagian ekornya, cuci bersih dan toskan.
4. Panaskan minyak, tumis bahan yang di kisar hingga harum.
5. Masukkan santan, serai dan siput.
6. Kacau perlahan atas api sederhana hingga masak
7. Perasakan dengan garam, masak hingga kuah sedikit pekat. Sedia di hidangkan.

sumber gambar dari google
2053
6

Resepi Menu Berbuka : TOM YAM THAI

Resepi Menu Berbuka : TOM YAM THAI | Sedap gak kena tomyan dan nasi panas panas ini kan untuk berbuka. Tambah pula ada telur dadar gebus tu. Mesti kenyang perut. So kali ini cik en nak share  TOM YAM THAI untuk Resepi Menu Berbuka.

TOM YAM THAI



Bahan-bahan
- 1 paket perencah tomyam
- 4 biji tomato
- 5-6 biji cili padi – ikut selera masing2
- 3 batang serai – diketuk
- 4 helai daun limau purut
- 1 batang lobak merah, sedikit cendawan
- 2 ulas bawang merah
- 2 biji bawang besar
- 1 cm lengkuas
- lauk – ayam/sotong/daging/ketam/udang
- 2 sudu besar sos tiram – optional
- 2 sudu besar sos cili dan sos tomato

Cara-cara memasak
1. Kisar (2 ulas bawang merah + 1 batang serai + 1 1/2 biji tomato + 3 biji cili padi).
2. Massukkan bahan kisar tadi dalam kuali dan 1 paket perencah tomyam. Tumiskan dan masukkan air secukupnya.
3. Masukkan pula lobak merah.
4. Setelah lobak merah empuk masukkan lebihan cili padi, serai yang telah diketuk, lengkuas yang dihiris, bawang besar, gula, garam. Kalau nak lagi sedap boleh tambah 2 sudu sos tiram, 2 sudu sos cili dan 2 sudu besar sos tomato.
5. Bila dah mendidih boleh masukkan isi ayam, udang, sotong dan sebagainya.
6. Kemudian masukkan tomato,cendawan dan daun limau purut.
7. Siap untuk dihidang


sumber gambar google
2

Resepi Menu Berbuka : DAGING MASAK BLACK PEPPER

Resepi Menu Berbuka : DAGING MASAK BLACK PEPPER | Sedap juga dapat makan menu black pepper ini. Walaupun boleh buat ayam black peper tapi cik en suka kombiansi black pepper dengan daging. Rasa umph. Hari ini cik en nak kongsi resepi menu berbuka Daging Masak Black Pepper


Bahan-bahan
- 500g daging (bahagian batang pinang)
- 4 ulas bawang putih
- 2 sudu besar sos tiram
- kicap manis
- 1 sudu kecil lada hitam (ditumbuk kasar)
- 2 tangkai cili merah (potong kasar)
- bawang besar holland
- 2 sudu kecil tepung jagung

Cara-cara memasak
1. Panaskan 2 senduk minyak, goreng daging selama 3-4 minit. Angkat dan asingkan.
2. Kurangkan sedikit minyak tadi kepada angggaran 1/2 senduk minyak, tumis bawang putih dan masukkan lada hitam.
3. Masukkan kicap dan serbuk lada hitam, kacau sebentar dam masukkan daging. 
4. Masak menggunakan api besar dan kerapkan mengacau bahan dalam kuali.
5. Kemuduan tambah bancuhan tepung jagung dan bawang besar. Apabila kuah menjadi pekat padam api dan hidangkan. Hiaskan dengan taburan daun bawang.

*Tips : Untuk mendapatkan daging yang lembut pastikan ianya tidak di masak terlalu lama di atas api yang besar.

sumber gambar google
1

Resepi Menu Berbuka : SIAKAP STIM LIMAU NIPIS

Resepi Menu Berbuka : SIAKAP STIM LIMAU NIPIS | Bukan hari biasa je menu ini dapat pilihan, tapi masa berbuka pun teringin pulak nak makan stim stim ini. So kali ini nak kongsi resepi menu berbuka menu Siakap Stim Limau Nipis. 


Bahan-bahan
- 1 ekor ikan siakap siap siang cuci bersih
- 1 labu bawang merah/besar
- 3 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- 2 batang serai
- 5 biji cili padi
- 1 biji limau nipis ambil jusnye
- 1sdm sos tiram
- sepokok daun ketumbar
- setengah batang carrot
- semangkuk bunga kobis
- setengah biji Lada bengala
- garam dan gula secukup rasa

Cara-cara memasak
1. Guna kuali yang muat seekor ikan siakap diatas dapur. Masukkan ikan yang dah dicuci bersih.
2. Potong dadu bawang merah, Bawang putih dan halia taburkan atas ikan.
3. Hiris nipis serai dan tabur juga ke atas ikan dalam kuali.
4. Hiris cili ketepikan.
5. Potong carrot, bunga kubis dan lada bengala ikut bentuk disukai dan ketepikan.
6. Curah air kedalam kuali sehingga hampir tengelam ikan. Hidupkan api dapur tahap sederhana. Tutup kuali. Biar air mendidih dan biar ikan hampir masak.
7. Agak ikan hampir masak, kecilkan api. Masukan garam gula sos tiram, jus limau, sayuran dan daun ketumbar. Gaul kuahnya perlahan-lahan. Rasakan ikut hati dan siap

sumber gambar google
4

Resepi Menu Berbuka : IKAN SELAR GORENG SAMBAL CILI API PETAI

Resepi Menu Berbuka : IKAN SELAR GORENG SAMBAL CILI API PETAI | Teringin pula nak makan petai. Selalu buat udang dengan petai tapi kali ini nak try ikan dengan petai. Sebab itu cik en nak kongsi cara memasak dan bahan bahan IKAN SELAR GORENG SAMBAL CILI API PETAI untuk resepi menu berbuka hari ini


Bahan-bahan
- ikan selar 8 ekor
- serbuk kunyit+sedikit garam
- petai 2 papan
- bawang besar sebiji (dihiris)
- bawang putih 2 ulas (ditumbuk)
- cili padi 15 biji (ditumbuk)
- garam secukup rasa
- minyak (untuk menggoreng+menumis)

Cara-cara memasak
1. Lumurkan ikan dengan serbuk kunyit dan sedikit garam, gaul sekata.
2. Panaskan minyak, goreng ikan hingga garing kemudian angkat dan ketepikan.
3. Panaskan minyak, tumiskan bawang besar hingga layu dan tumis bahan yang ditumbuk
sehingga naik bau.
4. Masukkan garam, kacau sebati, akhir sekali masukkan petai, gaul rata.
5. Tuangkan bahan tumis bersama petai tadi atas ikan goreng, siap!

*Tips : Petai dimasukkan akhir sekali, supaya petai nampak segar dan tak layu.

gambar dari google
6

Resepi Menu Berbuka : UDANG GORENG BUTTER TELUR MASIN

Resepi Menu Berbuka : UDANG GORENG BUTTER TELUR MASIN | Baru dapat telur masin, hurmmm apa menu nak buat ye. Kat rumah ada udang. Ha!! nak try UDANG GORENG BUTTER TELUR MASIN la untuk resepi Menu Berbuka hari ini. Korang pun nak buat juga ke? Meh sini cik en nak kongsi bahan bahan dan cara memasak UDANG GORENG BUTTER TELUR MASIN.



Bahan-bahan
- 500 gm udang
- 1/2 sudu kecil garam
- 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
- minyak
- 3-5 sudu besar butter
- 6 ulas bawang putih - dicincang
- 15 biji cili padi - dihiris serong
- 4 tangkai daun kari
- 2 biji telur masin - direbus & hancur
- 2 sudu kecil gula
- 10 sudu besar susu cair/susu segar
- 1 sudu kecil tepung jagung

Cara-cara memasak
1. Telur masin rebus dibuang kulit dan dihancurkan. Ketepikan.
2. Udang dibersihkan dan digaul dengan garam dan serbuk kunyit. Panaskan minyak dan goreng sekejap sehingga udang berubah warna. Angkat dan ketepikan (buangkan semua lebihan minyak).
3. Panaskan kuali masukkan butter, tumis bawang putih, daun kari dan cili padi hingga wangi dan masukkan telur masin yang dihancurkan tadi.
4. Kemudian masukkan susu segar dan gula. (tak perlu letak garam sebab dah ada rasa masin dari telur masin)
5. Kacau rata dan masukkan udang. Kacau lagi. Masukkan bancuhan tepung jagung dengan air untuk memekatkan kuahnya. Masak seketika, kemudian bolehlah dihidangkan.

gambar sumber dari google
2

Resepi Menu Berbuka : TELUR BUNGKUS

Resepi Menu Berbuka : TELUR BUNGKUS | Sesekali nak ubah selera tak ada kan salahnya. Kali ini terliur pula tengok Telur Bungkus. Sedap juga kan berbuka dengan telur bungkus ni. Cik en nak share bahan bahan dan cara memasak Telur Bungkus untuk Resepi Menu Berbuka Hari ini. 


Bahan-bahan
- 2 keping isi ayam dipotong kecil-kecil
- 1/2 biji bawang holland dicincang halus
- 1 biji tomato dubuang biji dan didadu kecil
- 1/2 batang daun saderi didadu kecil
- 1/2 peket sayur campur (carrot, jagung, kacang peas)
- 1 biji cili merah
- 2 sudu sos tomato
- 2 sudu sos cili
- 1 sudu sos tiram
- sedikit hirisan daun sup atau daun ketumbar
- secubit garam jika perlu
- minyak untuk menumis
- 2 biji telur ayam

Cara-cara memasak
1. Panaskan minyak dan tumis bawang holland sehingga sedikit layu
2. Masukkan hirisan dada ayam dan kacau seketika biarkan sehingga isi ayam masak
3. Masukkan hirisan tomato, batang saderi ,cili merah serta sayur campur dan dikacau rata
4. Perasakan dengan sos cili,sos tomato dan sos tiram dan kacau lagi.
5. Taburkan secubit garam jika perlu
6. Sebelum diangkat boleh la ditaburkan daun sup atau daun ketumbar.
7. Dalam kuali berasingan, panaskan minyak dan seratakan keliling kuali
8. Pukul telur ayam tadi dan goreng dalam kuali dengan kaedah melenggangkan kuali sehingga telur sekata
9. Letak kan inti ditengah-tengah dan bungkuskan telur tersebut
10. Biarkan telur garing seketika dan boleh lah diterbalik kan ke dalam pinggan.

Sumber gambar dari google
4

Resepi Menu Berbuka : AYAM PERCIK BAKAR

Resepi Menu Berbuka : AYAM PERCIK BAKAR | Terliur air liur ini bila tengok ayam percik semalam di bazar ramadan. Pergh nampak menyelerakan tapi ada sesetengah orang itu lebih suka masak sendiri. Kalau masak sendiri ini kita boleh lebihkan apa bahan bahan penyedapnya dan boleh dapat banyak. Lagi berbaloi kan? So hari ini cik en nak kongsi cara membuat Ayam Percik Bakar untuk Resepi Menu Berbuka hari ini.

Resepi Menu Berbuka : AYAM PERCIK BAKAR


Bahan-bahan
- ayam
- cili kering (suka pedas lebihkan)
- bawang kecik
- bawang putih
- halia
- lengkuas
(semua bahan-bahan diatas dikisar) 
- serai (titik)
- 3 serangkai
- santan
- gula
- garam kasar
- asam keping 


Cara-cara memasak
1. Masukkan semua bahan dalam periuk/kuali kecuali gula.
2. Bila ayam separuh masak,keluarkan ayam dan bakar..
3. Kuah lebihan rebus ayam tadi campurkan lagi sedikit santan dan gula dalam 4 ke 5 sudu.
4. Masak sampai pekat likat, sebatikan rasa masam masin sedikit, manis kena lebih.
5. Siap untuk dihidang.


sumber gambar dari google
2

Resepi Menu Berbuka : PARI ASAM PEDAS

Resepi Menu Berbuka : PARI ASAM PEDAS | Sedapnya kalau dapat makan asam pedas kan? Cik en rasa paling sedap makan asam pedas ini di melaka. Tapi cik en alah dengan Pari. So kalau nak makan selalunya ambil ikan kembung je. Yang penting asam pedas ini pada kuahnya. Kalau de ummp, confirm bertambah tambah pinggan. Alahai manala nak kurus kan? Walaupun cik en alah pada pari cik en kongsi juga cara memasak Pari Asam Pedas untuk Resepi Menu Berbuka hari ini. Kalau sesiapa nak tukarkan ke ikan yang lain pun tak ada masalah.

Resepi Menu Berbuka : PARI ASAM PEDAS


Bahan-bahan
- 6 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 1 inci halia
- ½ inci kunyit
(Semua bahan hendaklah ditumbuk)
- 4 sudu besar cili boh (rendam cili kering, tos dan kisar)
- ½ cawan air asam jawa
- 3 cawan air
- 250g ikan pari (dipotong kecil)
- 2 tangkai daun kesum
- sayur masin (jika suka)
- bendir
- 3 sudu minyak masak
- garam, gula dan sedikit lada hitam 


Cara-cara memasak
1. Panaskan minyak di dalam periuk yang sederhana besar. Tumiskan bahan kisar hingga wangi.
2. Masukkan cili boh, kacau dan biarkan hingga terbit minyak.
3. Masukkan daun kesum. Masukkan pula air asam jawa dan kacau sebati.
4. Masukkan ikan pari, sayur masin dan air. Biarkan mendidih dab kecilkan api. 
5. Masukkan garam, gula dan lada hitam.
6. Masukkan bendir dan biarkan seketika sehingga bendir masak.

sumber gambar dari google
2

Resepi Menu Berbuka : KARI AYAM NYONYA

Resepi Menu Berbuka : KARI AYAM NYONYA | Asyik asyik kari mamak dan kari melayu je. Apa kata ubah sikit style ke kari cina pula. Hahaha. sesekali variasikan masakan kari tak salah kan? kari kita kali ini gunakan ayam. Jom tengok macamana nak buat kari ayam nyonya untuk Resepi Menu Berbuka hari ini. 

Resepi Menu Berbuka : KARI AYAM NYONYA




Bahan-bahan
- ayam 1/2 ekor
- santan 1 bungkus kecil
- bawang merah 6 ulas
- bawang putih 4 ulas
- serai 3 batang hiris
- lengkuas 1 inci
- halia 1 inci
- kunyit hidup 1 inci
- buah keras 4 biji
- cili kering ikut pedas
- cili masak 2
- serbuk rempah daging 1 sudu besar

Cara-cara memasak
1. Blend semua bahan kecuali ayam dan rempah.
2. Seterusnya tumis dan masukkan rempah kari, daun kari.
3. Kacau sehingga wangi dan masukkan ayam, santan, kentang dan daun limau purut.
4. Siap untuk dihidangkan.

gambar sumber : che mat gebu
1

Resepi Menu Berbuka : SOTONG MASAK LEMAK PADANG

Resepi Menu Berbuka : SOTONG MASAK LEMAK PADANG | Tekak ini terasa nak makan sotong pulak. Tekak orang berpuasa ini memang mengada ngada kan? Kali ini cik en nak kongsi resepi makanan laut atau seafood juga walaupun sebelum ini sup ikan merah. So jom tengok bahan bahan dan cara memasak SOTONG MASAK LEMAK PADANG untuk Resepi Menu Berbuka

Resepi Menu Berbuka : SOTONG MASAK LEMAK PADANG


Bahan-bahan
- 1 kg sotong - cuci bersih dan potong . rujuk cara siang sotong dengan betul
- 3 biji bawang besar - belah 4
- 2 biji tomato - belah 4
- 2 batang serai - di titik
- 3 biji ubi kentang - belah 4
- 3 camca minyak untuk menumis
- 500 ml santan
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Bahan kisar
- 5 ulas bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- 2 inc kunyit hidup
- 2 inc halia
- 5 tangkai cili merah

Cara-cara memasak
1. Panaskan minyak
2. Tumiskan bahan kisar hingga harum dan terbit minyak
3. Kemudian masukkan bawang besar, serai, ubi kentang, tomato, sotong santan dan air
4. Kacau biar sebati
5. Kemudian renihkan dan sesekali di kacau supaya santan tidak pecah minyak.

sumber gambar dari google
1

Resepi Menu Berbuka : SUP IKAN MERAH

Resepi Menu Berbuka : SUP IKAN MERAH | Kali ini kita beralih ke lauk sihat dan diet pula. Makanan laut ini dikatakan akan hadam dalam badan kita dalam 1 hari so makanan laut ini sesuai untuk sesiapa yang nak mengurangkan berat badan. Untuk hari ini cik en nak kongsi menu sup ikan merah untuk resepi menu berbuka. 

Resepi Menu Berbuka : SUP IKAN MERAH



Bahan-bahan
- ikan merah
- 4 ulas bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- sedikit halia
- kayu manis, bunga lawang dan pelaga
- lada hitam biji - tumbuk
- sup bunjut ikan Adabi

Cara-cara memasak
1. Didihkan air secukupnya bersama sup bunjut ikan, bawang merah, bawang putih, halia yang dihiris, kayu manis, bunga lawang dan pelaga.
2. Biarkan air menggelegak sebelum dimasukkan ikan. 
3. Akhirnya masukkan lada hitam dan garam secukupnya. 
4. Taburkan daun sup san bawang goreng. Tutup api dan sedia dihidangkan.

sumber gambar dari google
3

Resepi Menu Berbuka : SAMBAL TUMIS DAGING

Resepi Menu Berbuka : Sambal Tumis Daging | Semalam ayam kan? rini cik en nak makan daging pula. Dan dalam banyak resepi daging, cik en teringin nak makan Sambal tumis daging untuk Resepi Menu Berbuka harini. Nyum Nyum.. moh la kita mencari daging jap lagi. Sambil tu cik en nak kongsi bahan bahan dan cara memasak Sambal Tumis Daging

Resepi Menu Berbuka : Sambal Tumis Daging





Bahan-bahan

- daging
- bawang putih, bawang kecil dan bawang besar (dihiris)
- cili kering (direndam dan dimesin)
- air asam jawa
- sedikit gula dan garam

Cara-cara memasak

1. Tumis bawang putih, bawang kecil dan bawang besar hingga wangi. 
2. Masukkan cili mesin dan kacau biar sebati. 
3. Masukkan gula, kacau. 
4. Masukkan daging dan air asam jawa. Kacau dan biarkan hingga agak garing. 
5. Masukkan garam dan kacau. Dengan api yang kecil biarkan hingga sambal garing dan terbit minyak.

Sumber gambar : google 
3

Resepi Menu Berbuka : AYAM PAPRIK

Resepi Menu Berbuka : AYAM PAPRIK | Hari ini kita cuba ayam pula. Lama juga tak makan ayam paprik. Terasa pulak tekak ini. Apa kita berbuka hari ini, try masak Ayam Masak Paprik untuk Resepi Menu Berbuka. 

Resepi Menu Berbuka : AYAM PAPRIK


 

Bahan-bahan
- 4 ketul ayam - dihiris kecil
- 2 ulas bawang putih - dicincang halus
- 1 biji bawang besar - dibelah dua dan dihiris bulat kasar
- 1 biji cili merah - dihiris serong
- 11 biji cili api - dipecah-pecahkan
- 2 helai daun limau purut - disiat-siat
- bunga kobis - dihiris kecil
- 2 biji putik jagung - dihiris serong
- 1/2 biji karot - dihiris serong
- 2 biji kacang panjang - dipotong 1 inci
- 2 sudu makan cili kering kisar
- 2 sudu makan cili sos
- 2 sudu makan tomato sos
-1 sudu makan sos tiram
- garam
- 1 cawan air

Cara-cara memasak
1. Panaskan sedikit minyak dalam kuali. Tumis bawang putih hingga wangi.
2. Masukkan cili kisar. Tumis hingga pecah minyak.
3. Masukkan semua sos. Tumis hingga pecah minyak.
4. Masukkan isi ayam. Kacau rata hingga isi ayam layu.
5. Masukkan air. Masak hingga mendidih.
6. Masukkan garam dan sedikit serbuk perasa. Kacau rata.
7. Masukkan semua bahan hiris. Kacau rata. Masak hingga sayur empuk. (Kalau kuahnya pekat sangat, boleh tambah sedikit lagi air).
8.Tutup api dan hidangkan.

Sumber gambar : google
2

Resepi Menu Berbuka : KETAM MASAK LEMAK CILI API

Resepi Menu Berbuka : KETAM MASAK LEMAK CILI API | Sedap juga kan kalau hari pertama puasa ini kita mencuba ketam ini. Jom cik en nk kongsi bahan bahan dan cara memasak KETAM MASAK LEMAK CILI API untuk Resepi Menu Berbuka nanti.

Resepi Menu Berbuka : KETAM MASAK LEMAK CILI API


Image result for ketam masak cili api

Bahan-bahan
- 250g ketam (dibersihkan)
- 7 biji cili hijau
- 1½ cawan santan kelapa yang di parut
- 1 keping asam gelugur
- ½ sudu kecil serbuk kunyit
- ½ sudu besar garam secukup rasa
- ½ sudu kecil perasa

Cara-cara memasak
1. Masukkan ketam ke dalam periuk, masukkan serai, cili hijau, santan, asam keping, garam secukup rasa, perasa dan kunyit .
2. Masak selama 5-7 minit.
3. Siap, angkat dan hidangkan.

Sumber gambar : google 
1