Eintan Nurfuzie | Lifestyle, Beauty, Travel, Tips & Rawatan Kucing & Review: Pesta Panjut Kuala Kangsar

Showing posts with label Pesta Panjut Kuala Kangsar. Show all posts
Showing posts with label Pesta Panjut Kuala Kangsar. Show all posts

Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar

Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar | Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar sememangnya menjadi acara tumpuan sebelum hari raya. Jika dulu hanya pertunjukan panjut saja tapi sekarang ianya dipertandingkan bagi memeriahkan lagi pesta warisan kuala kangsar ini. Mungkin di tempat lain ada juga tapi disebabkan cik en berasal dari kuala kangsar jadi cik en akan kongsikan kemeriahan di Kuala Kangsar je la yerk. Oh ye, ada tadi di facebook cik en tanya apa itu Panjut? Panjut atau pelita hiasan yang mana boleh dibuat seperti rumah dan lain lain mengikut kreativiti masing masing. Dan Pesta Panjut di Kuala Kangsar ini menjadi tradisi turun temurun selain daripada Meriam Talang. Seperti tahun lepas hadiah Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar tahun ini berupa wang tunai keseluruhan RM15,000 anjuran SRCC dengan kerjasama Kementerian Perlancongan dan Kebudayaan Malaysia dan Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Padang Rengas

Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar 

Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar
Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar

Mungkin ada yang terlepas pandang sebelum ini yang cik en pernah keluarkan entri Pesta Panjut Kuala Kangsar 2016 so untuk kali ini cik en mendapat sedikit maklumat daripada pengawai penerangan Kuala Kangsar mengenai Pertandingan Pesta Panjut dan peta lokasi untuk Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar ini. So kome yang ada di kuala boleh la gi melawat tempat tempat yang telah dinyatakan di peta bawah ini

pelan lokasi Pertandingan dan Pertunjukan Panjut Di Kuala Kangsar

Final pada 23 Jun 2017 dan masa ini penjurian akan dilakukan. Esoknya pula korang dah mula stanby untuk tengok Meriam Talang pula. Meriam Talang ini cik en ada pergi tahun lepas. Nak dengar bunyi nye? kena la baca entri Meriam Talang ini pula. 

Insyallah, kalau kesempatan cik en nak tengok gak pesta panjut ini dan meriam talang ini. Sebabnya cik en sibuk sangat lately ini. Tahun lepas pun smepat tengok meriam talang je. Panjut tak sempat tengok. Kalau tak smepat juga cik en layan sepupu cik en buat meriam buluh je la. Lawan kampung kampung. hahhahahha. Ok, jumpe next entri.
0

3 Keistimewaan Di Kuala Kangsar Apabila Menyambut Puasa dan Raya


3 Keistimewaan Di Kuala Kangsar Apabila Menyambut Puasa dan Raya  | Kuala Kangsar adalah salah sbeuah daerah di Negeri Perak Darul Ridzuan. Banyak cik en kongsi keindahan dan cerita di Kuala Kangsar di blog ini. Jadi kali ini cik en nak kongsi 3 keistimewaan yang berlaku sepanjang puasa dan raya di Kuala Kangsar. Dan cik en sendiri berbangga menjadi rakyat Negeri Perak terutama menjadi anak jati Kuala Kangsar kerana banyak sejarah dan keistimewaannya semenjak dari dulu lagi. Lagi lagi memiliki Sultan yang kacak, Permaisuri yang bijak, Putera dan Puteri yang comel yang akhirnya mengalir ke rakyat jelata menjadi lawa, hensem dan pandai. 

Jadi sepanjang bulan puasa dan raya di Kuala Kangsar ada 3 acara yang istimewa yang mana mungkin tiada di tempat lain. Jika ada pun mungkin hanya 1 atau 2 acara tapi di Kuala Kangsar ada ketiga tiga keistimewaan ini.

1. Bunyi Siren Waktu Berbuka Puasa di Kuala Kangsar


Siren yang dibunyikan daripada Balai Polis Daerah Kuala Kangsar akan dipasang setiap kali masuk waktu berbuka sepanjang bulan Ramadan. Siren ini boleh didengari diseluruh pekan Kuala Kangsar. Dan siren ini dibuat setiap tahun. Mungkin yang baru datang ke Kuala Kangsar pada bulan puasa akan merasa sedikit terkejut tapi inilah rutin tahunan warga polis di Balai Kuala Kangsar. Korang boleh tonton dokumentari dibawah ini.


2. Pesta Panjut Kuala Kangsar


Yang ini sebenarnya, dari kecil lagi cik en akan menyaksikan pesta ini. Alhamdullilah tahun ini, Kuala Kangsar ada menganjurkan pertandingan panjut yang mana cik en rasa bertahun tak dijalankan. Selalunya pesta ini di buat di Sayong Lembah cuma tahun ini dibuat di kawasan Padang Rengas. Cik en tak sempat untuk melihat kerana bekerja di luar daerah. Jadi cik en hanya kumpul gambar dari rakan rakan facebook. Boleh rujuk entri Pesta Panjut Kuala Kngsar 2016

3. Meriam Kampung Talang Kuala Kangsar


Meriam Kampung Talang akan diadakan setiap tahun menjelang malam raya di Kuala Kangsar. Dan tahun ini cik en berkesempatan untuk pergi sendiri. Dan semestinya ramai sangat orang yang tengok. Malam raya selesai sahaja siapkan juadah beraya cik en dan keluarga menaiki motosikal sahaja ke tapak meriam. Mulanya jalan utama sesak tapi biasalah orang kuala kangsar ini kalau tak arif jalan belakang bukan Kuala Kangsarian yang sejati la kan.. (sebenarnya abah cik en yang bawa, cik en pun baru tahu. hahahah). Selalunya acara ini akan bermula jam 12 tengah malam raya dan akan berakhir 3 pagi. Cik en tak pergi dekat sebab adik cik en takut bunyi yang kuat. Jadi hanya berdiri di benteng bendang sahaja. Tembakan meriam diselang seli dengan mercun dan bunga api. Dan acara ini satu satunya acara meriam yang mendapat kebenaran polis atau senang cerita permit bermain meriam. Cik en nak kongsi rakaman yang cik en rakam tapi tidaklah clear sangat sebab jauh kan?. Dan banyak lagi rakaman yang korang boleh search di youtube.


Inilah keistimewaan kuala kangsar untuk rakyat kuala kangsar dan boleh dikongsi dengan semua yang datang ke kuala. Ater.. orang kuale memang ramoh. Laksa kuale dan cendoi memang makanan tarikan pelancong setiap masa. Insyallah, kalau ada kesempatan, cik en akan kongsi lagi keistimewaan Kuala Kangsar. Bangga weh jadi anak jati kuale ini. 
3

Pesta Panjut Kuala Kangsar 2016


Pesta Panjut Kuala Kangsar 2016  | Kuala Kangsar sebenarnya sudah lama tidak buat pertandingan panjut. Panjut atau pelita hiasan menjadi tradisi masyarakat Kuala Kangsar sejak dulu lagi selain acara meriam yang akan di jalankan setiap malam raya di Kampung Talang Kuala Kangsar. Cik en tidak dapat bercuti awal, jadi cik en hanya mampu melihat daripada rakan facebook cik en mengenai kemeriahan Pesta Panjut 2016 kali ini. Jadi dengan izin empunya gambar, cik en kongsi sedikit kemeriahan pesta panjut ini. 








Hanya gambar ini nampak terang dan cantik, korang boleh klik SINI untuk gambar gambar yang lain dan kenyataan Astro Awani. Diharap cik en sempat untuk Acara Meriam Kuala Kangsar 2016 kali ini. Tahun lepas, hanya mampu dengar dentam dentum je.
1