U.S. Potatoes Membawa Makanan Berkhasiat Untuk Penang’s Medical Frontliners Sempena International Chef’s Day

U.S. Potatoes Membawa Makanan Berkhasiat Untuk Penang’s Medical Frontliners Sempena International Chef’s Day  | Bersempena International Chef's Day, World Chefs Without Borders dan Penang Chefs Association telah menyediakan 600 makanan berkhasiat dengan U.S Potatoes untuk diberi kepada medical frontliners di Hospital Besar Pulau Pinang dan Seberang Jaya. Inisiatif ini dengan kerjasama juga Mutiara Food Bank.




U.S. Potatoes Membawa Makanan Berkhasiat Untuk Penang’s Medical Frontliners Sempena International Chef’s Day 


Situasi Covid 19 di Malaysia semakin baik dan akan berubah kepada fasa endemik setelah hampir 2 tahun di fasa pandemik, disebabkan itu, kita harus menghargai segala usaha dan pengorbanan yang dilakukan oleh frontliners yang telah membantu rakyat Malaysia selama ini. Makanan berkhasiat ini hanyalah simple token daripada Potatoes USA dan U.S Embassy's untuk kerja luar biasa yang mereka lakukan. 




Seperti yang cik en pernah cerita di  Menu Sihat dan Sedap Dengan U.S Potatoes sebelum ini, U.S Potatoes adalah salah satu sayur sayuran yang sangat berkhasiat. Mempunyai Vitamin C yang baik kerana saiz kentangnya yang sederhana iaitu 148 gram dan memgandungi 27 mg Vitamin C di dalam setiap hidangan iaitu sekitar 30% dari nilai harian. Seperti semua sedia maklum sepanjang fasa pandemik, ramai yang mengambil vitamin C untuk menyokong sistem ketahanan badan. Kandungan yang ada didalam U.S Potatoes ini dapat membantu kita lebih kuat dan dapat membantu melawan virus seperti Covid-19.




Menu yang dipilih adalah Fish And Chips dan Chicken Chops dan diagihkan seperti berikut :


Fish And Chips - 200pax

  • 100pax - Special Care Island Glades Penang 
  • 100pax - Pertubuhan Pemulihan Dalam Komuniti (PDK) Kanak Kanak Autism 

Chicken Chops - 600pax

  • 200pax - Hospital Balik Pulau (PIC: Dr Hardiana Hamzah)
  • 100pax - Frontliner Plaza Balik Pulau (PIC: Dr Tan)
  • 300pax - Hospital Bukit Mertajam (PIC: Marton Saw)




Kelebihan Lain U.S. Potatoes




Di Malaysia, makanan rugi kita adalah beras tapi ada fakta menarik yang perlu korang tahu mengenai kentang. U.S Potatoes mempunyai zero fat, zero sodium dan yang penting zero cholesterol. So kentang adalah pilihan yang terbaik untuk penyedian makanan yang sihat. 


Kentang sebenarnya ada kelebihan dari segi pengahsilan tenaga daripada sayur sayuran yang ada kerana kentang bersaiz sederhana mengandungi 26 gram karbohidrat. Ianya dapat membantu menyihatkan badan otak sepanjang hari. 


Selain daripada itu, U.S Potatoes kaya dengan Vitamin B6 dengan kadar satu kentang sederhana memberi 10% daripada nilai harian yang disyorkan. Apakah kebaikan Vitamin B6? Vitamin B6 adalah vitamin larut air yang memainkan peranan penting dalam metabolisme karbohidrat dan protein


Dan yang terakhir fakta yang menarik untuk korang perlu tahu adalah selain kentang, kulit kentang juga mempunyai khasiat iaitu mengandungi 620 mg kalium atau 15% DV (kentang saiz sederhana) lebih banyak daripada pisang bersaiz sederhana. Fungsi kalium adalah membantu mengatur keseimbangan cairan dan mineral yang ada di dalam dan luar sel. Selain itu dapat membantu mengekalkan tekanan darah normal yang mana ianya penting menghantar impils sarat datau isyarat dan membantu otot berkontraksi. 


Untuk info khasiat lebih lanjut boleh baca di US Potato Goodness

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

1 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post