Perlu Ke Kucing Scaling Gigi?

Perlu Ke Kucing Scaling Gigi? | Mungkin ramai tak tahu yang scalling gigi perlu dibuat pada haiwan terutama kucing dan anjing. Mungkin ada yang rasa ini adalah kelakar tapi perlu diingatkan kucing juga mempunyai gigi dan makan sama seperti manusia. Jika manusia akan gosok gigi sekurang kurangnya 2 kali sehari tapi adakah kucing gosok gigi juga? Anyway gigi kucing boleh digosok menggunakan ubat gigi dan berus gigi yang sesuai untuk mereka. Diakhir entri ini, cik en akan beri link berus gigi dan ubat gigi yang sesuai untuk mereka. Janji korang baca dulu entri ini sampai habis okey?



Perlu Ke Kucing Scaling Gigi?


Selalunya kucing yang kerap diberi makanan jenis basah atau wetfood berpotensi untuk mendapat karang gigi. Cik en beri contoh yang mudah untuk korang faham. 


Andaikan wet food seperti coklat yang hampir cair. Andai kita makan, mesti coklat melekat di gigi korang dan akan melekat di celah celah gigi. Andai kata korang tak rajin gosok gig, kemungkinan korang akan ada masalah gigi seperti gigi rosak dan karang gigi. 


Begitu juga dengan kucing. 


Masalah ini juga akan memberi salah satu punca kenapa kucing tidak mahu makan . Ianya memberi kesan pada kucing tersebut dan jika tidak dirawat boleh mengakibatkan kucing kurus dan boleh mati. Konsep seperti tak makan akan menyebabkan kebuluran. 


Untuk perkhidmatan scalling gigi ini, korang boleh rujuk veterinar berhampiran untuk mengetahui klinik tersebut provide perkhidmatan ini atau tidak dan juga harga cas. Perlu ingat, lain klinik veterinar even kerajaan atau swasta, harga mereka berbeza beza. 


Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

Post a Comment

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post