Isu Put To Sleep (PTS) Kepada Kucing dan Anjing. Siapa Yang Patut Dipersalahkan?

Isu Put To Sleep (PTS) Kepada Kucing dan Anjing. Siapa Yang Patut Dipersalahkan? | Semestinya korang pencinta kucing dan anjing selalu mendengar mengenai pihak penguasa tempatan seperti "orang majlis" "orang pembandaran" dan lain lain lagi yang bertanggungjawab dalam menyelesaikan isu isu melibatkan kacau ganggu penduduk dan sebagainya menangkap dan menjalan proses Put To Sleep (PTS) terhadap haiwan dalam menyelesaikan masalah aduan yang diterima. Ramai yang mengejam tindakan yang diambil oleh pihak berwajib ini dan ada juga NGO yang menangkap gambar dan menularkan di laman media sosial dan membuat aduan ke Jabatan Perkhdimatan veterinar (DVS). Persoalannya sekarang, siapa yang patut di persalahkan? Pihak berwajib hanya menjalankan tindakanmengikut aduan aduan yang telah dilaporkan. | Isu Put To Sleep (PTS) Kepada Kucing dan Anjing. Siapa Yang Patut Dipersalahkan?



Isu Put To Sleep (PTS) Kepada Kucing dan Anjing. Siapa Yang Patut Dipersalahkan?


Haiwan keliaran yang sangat popular di kawasan bandar dan perumahan adalah kucing dan anjing. Pihak bertanggungjawab menjalankan tindakan membanteras haiwan liar ini mellaui aduan yang telah diberi. Tetapi apabila dilihat oleh orang awam yang merupakan pencinta kucing, mereka telah menangkap gambar dan memviralkannya. Pihak berwajib telah dikecam seteruknya. Tapi pernah tak mereka berfikir yang pihak berwajib hanya mejalankan tanggungjawab yang telah diberikan iaitu melalui aduan orang ramai juga? 


Jadi siapa yang patut dipersalahkan? Pihak berwajib? Pengadu? Tukang Tular? NGO? ataupun pemilik asal haiwan haiwan ini? Pendapat cik en, cik en salahkan pemilik asal haiwan ini yang anggap permandulan itu tak perlu, kejam dan kesian. Ini sebenarnya punca bermulanya isu ini. Sebab itu cik en pernah keluarkan entri Kenapa Perlu Memandulkan Kucing. Korang pulak? Apa pendapat korang?

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

1 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Previous Post Next Post