5 Idea Ubah Suai Rumah Untuk Pencinta Kucing

5 Idea Ubah Suai Rumah Untuk Pencinta Kucing | Kucing merupakan haiwan kesayangan ramai kerana sifatnya yang mudah jinak dan suka bermain. Ada yang memilih untuk mengambil saja kucing liar yang dijumpai di luar rumah, dan ada juga yang sanggup berhabisan ribuan ringgit untuk membeli kucing dari baka istimewa. Tidak kisah bagaimana cara korang mengambil ‘anak angkat’ ini, korang perlu bersedia untuk memberikan komitmen yang tinggi untuk memeliharanya. Kos makanan, perubatan dan grooming adalah antara keperluan asas yang harus diambil kira setiap bulan. Selain keperluan asas, korang juga perlu menyediakan rumah atau ruang yang cat friendly untuk mereka membesar dan bermain dengan selamat.Jika korang masih mencari idea untuk jadikan rumah lebih mesra kucing, mari lihat 5 Idea Ubah Suai Rumah Untuk Pencinta Kucing agak menarik dan unik yang telah cik en kumpulkan untuk tatapan korang.

5 Idea Ubah Suai Rumah Untuk Pencinta Kucing


1. Para dan kabinet khas untuk kucing

Bagi rumah jenis kompak seperti pangsapuri atau rumah setingkat, gunakan ruang kosong di dinding sebagai tempat untuk kucing anda bermain dengan meletakkan para kayu. Korang bebas untuk melakar bentuk trek laluan mengikut saiz dinding kosong yang ada, dan dapatkan khidmat renovate rumah untuk tempah dan lakukan pemasangan para tersebut. Selain itu, korang juga boleh membuat tempahan kabinet khas dengan tema kucing sebagai ruang penyimpanan barang-barang keperluannya. 

5 Idea Ubah Suai Rumah Untuk Pencinta Kucing

2. Kabinet untuk kotak pasir kucing

Jika korang mempunyai kabinet lama yang masih elok untuk digunakan, jadikan kabinet itu sebagai tempat untuk korang sorok kotak pasir kucing korang. Dapatkan khidmat handyman untuk lakukan sedikit penambahbaikan dengan membuat lubang untuk memudahkan kucing korang keluar dan masuk dengan sendiri pada bila-bila masa. Dengan adanya kabinet khas ini, pasir tidak akan bersepah ke merata-rata tempat, dan bau busuk juga tidak akan pergi jauh. 


3. Jambatan dan buaian gantung

Bagi rumah yang mempunyai ruang terhad untuk kucing korang melepak, pasangkan jambatan gantung di tempat yang tidak menghalang laluan. Walaupun jambatan gantung itu kelihatan ringkas, korang harus pastikan lebar jambatan itu sesuai dengan saiz kucing korang, dan lapik serta skru yang digunakan cukup untuk menampung berat kucing korang. Pastikan ia dipasang dengan kemas untuk mengelakkan kemalangan dan kecederaan. 


4. Terowong khas di bahagian bawah pintu

Sebelum ini korang sering lihat rumah-rumah dalam filem Hollywood mempunyai laluan khas untuk anjing mereka keluar dan masuk. korang juga boleh mengaplikasikan idea yang sama untuk kucing peliharaan korang. Ada dua cara untuk korang dapatkan pintu dengan terowong khas ini. Yang pertama, korang boleh dapatkan handyman untuk potong bahagian bawah pintu mengikut saiz yang sesuai untuk kucing korang, dan tambah kemasan kayu seakan telinga kucing agar ia kelihatan lebih menarik. Yang kedua, tempah pintu baru mengikut citarasa korang, terutama sekali jika rumah korang masih lagi dalam proses pembinaan. 



5. Para di tepi tingkap

Bagi indoor cats yang sentiasa berada di dalam rumah, sediakan para di tepi tingkap untuk kucing anda lihat suasana di luar. Upah cabinet maker untuk membuat para yang sesuai dengan saiz kucing korang. Tambah karpet agar tidak mudah tergelincir ketika memanjat, serta lebih selesa untuk mereka tidur. Jangan lupa untuk susun para itu seakan tangga agar mereka dapat naik dan turun dengan mudah. Jika korang mempunyai anak kucing, tambah para yang lebih kecil di antara dua para yang besar untuk memudahkan anak kucing tadi naik dan turun. 



Bagi penggemar kucing, mereka pasti akan memberikan perhatian dan kasih sayang yang menggunung untuk anak angkat mereka ini. Mengikut kemampuan dan kesesuaian, ada yang pilih untuk renovate rumah agar ada ruang yang lebih besar untuk kucing bermain, ada yang dapatkan pakar renovate rumah untuk bina rumah kucing, dan ada juga yang tempah kabinet atau aksesori lain, khas untuk kucing-kucing kesayangan mereka. 

Sebelum korang memulakan projek home improvement pilihan korang, pastikan korang gunakan khidmat kontraktor yang boleh dipercayai. Recommend.my mempunyai lebih 900 kontraktor yang berpengalaman di seluruh Malaysia, sedia untuk membantu korang. Kongsi maklumat ringkas dan terima anggaran sebut harga dalam tempoh beberapa jam sahaja.
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

5 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Salam singgah pagi jumaat :)
    kita dah x bela kucing dah En...
    klu x..boleh la amek idea ni.

    ReplyDelete
  2. waaa menarik. mesti tinggi kos ni :D

    ReplyDelete
  3. wah..ida ada kucing tapi dok luar..xleh bg msuk umah sgt..risau berterbangan dlm umah..hehe

    ReplyDelete
  4. Cantiknya.. teringin juga nak ada rumah kucing macam ni :3

    ReplyDelete
  5. Ada kucing di rumah sendiri memang rancang nak buat. Boleh dia melekap dekat rumah lama sikit. :D

    ReplyDelete
Previous Post Next Post