Bersiul Boleh Panggil Angin

Bersiul Boleh Panggil Angin | Pernah dengar tak orang lama lama kata Bersiul Boleh Panggil Angin. Pernah tak korang rasa bila ada di mana mana tempat terbuka dan tak ada angin langsung masa tu. Tengok pokok pon tak bergoyang daunnya. Masa ini memang korang rasa hangat sangat. Kalau dulu cik en akan mengadu dengan mak cik en. Mak cik en akan bersiul untuk panggil angin. Dan memang betul la. Angin datang menderu deru (walaupun tak kuat) pada korang. 


Kalau nak bersiul bukan macam nak memnaggil awek tu, kena lembut dan gaya memanggil. Dan satu lagi ada juga yang kata bersiul bukan saja memanggil angin, tapi boleh memanggil makhluk halus kalau bersiul tengah malam. Dan dalam Islam ada beberapa hukum bersiul ni. cik en ambil info dari http://www.ummi-online.com .

1. Bersiul Hukumnya Terlarang

Dari dalil ayat di atas, dimana Allah mencela kebiasaan orang musyrikin yang bersiul dan tepuk tangan ketika beribadah.Ini merupakan pendapat Lajnah Daimah. Dalam salah satu fatwanya dinyatakan, “Bersiul itu dilarang, dalam bahasa arab fasih disebut al-Muka’. Dan ini tradisi Jahiliyah, dan termasuk akhlak yang buruk.” (Fatawa Lajnah Daimah, 26/390).

2. Bersiul Hukumnya Makruh

Dalilnya ayat di atas. Karena meniru kebiasaan jahiliyah, tanpa ada kebutuhan yang mendesak, dicela dalam syariah. Ibnu Muflih  menukil keterangan Syaikh Abdul Qadir Jailani, Syaikh Abdul Qadir – rahimahullah – mengatakan, “Makruh bersiul dan tepuk tangan.” (al-Adab as-Syar’iyah, 3/375)

3. Dibolehkan Selama Tidak Diniatkan untuk Ibadah

Mereka mengatakan bahwa tidak ada dalil tegas yang melarang bersiul. Sementara celaan Allah kepada masyarakat jahiliyah adalah bersiul ketika beribadah. Mereka menganggap bersiul itu sebagai cara dzikir dalam shalatnya.Syaikhul Islam mengatakan, “Orang-orang musyrikin berkumpul di masjidil haram, mereka tepuk tangan dan bersiul-siul. Mereka yakini itu ibadah dan cara shalat . Lalu Allah mencela tindakan mereka itu. Dan Allah sebut itu kebatilan yang dilarang.”(Majmu’ al-Fatawa, 3/427)

Tapi cik en ini tak pandai bersiul. Selalu weit weit je.. tak ada rupa bersiul pun tapi angin datang juga. Selalu cik en buat masa dalam ladang kelapa sawit buat rawatan atau program kesihatan lembu atau kerbau. Apa apa pun staf lain tak tau yang bersiul boleh panggil angin. Jadi cik en kata la cik en buat magik. Hahahhha. Apa apa pun, cik en nak kongsi lagi satu artikel menarik untuk dibaca iaitu Bila Telinga Berdesing Maksudnya Ada Orang Meninggal. Betul Ke?

Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

4 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Pakcu pown sebenornya tak pandai bersiul taw. dulu2 kat kampung time member duk mengurat sambil bersiul, part pakcu pulok kenyit mata jerr lah. kikkiki, post yang bermanfaat. yeahh, sempat gak pakcu berblogwalking di sini.

    ReplyDelete
  2. mmg fail bab bersiul..tak berbunyi langsung hahah

    ReplyDelete
  3. Pertama kali pula dengar bersiul ni boleh panggil angin.. dulu tak pandai bersiul, setelah berlatih, berjaya juga :D

    ReplyDelete
Previous Post Next Post