Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan? Ini Cara Korang Kena Buat

Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan? Ini Cara Korang Kena Buat | Topik yang cik en nak kongsi kali ini untuk pengguna contact lens atau kanta lekap. Ramai yang pernah mengalami situasi tertidur dengan contact lens dan sangat risau apabila lens tak dapat dikeluarkan. Cik en nak jujur la dengan korang dan cik en sendiri jujur dengan pakai optometrik cik en iaitu Hoo Optical Kuala Kangsar, cik en pernah 3 hari tak buka lens dan jalani rutin harian biasa. Tapi cik en tak pernah sesekali Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan. Kemungkinan cik en sangat menjaga kualiti lens yang cik en pilih dengan bantuan Hoo Optical. Baru baru ini, cik en ada ke Hoo Optical dan biasalah kami akan bersembang panjang dan ada satu kes Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan. Jadi entri Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan? Ini Cara Korang Kena Buat ini cik en kreditkan kepada Hoo Optical disebabkan bagi ilmu baru ini. | Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan? Ini Cara Korang Kena Buat



Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan? Ini Cara Korang Kena Buat

Cik en sangat cerewet dalam memilih contact lens dan cik en telah menggunakan contact lens secara rutin selama 18 tahun. Cik en pernah ceritakan di entri 8 Perkara Korang Tak Tahu Pasal Cik En, Cik En Sesuai Pakai Cermin Mata atau Contact Lens? Power Mata Cik En Naik Lagi? dan beberapa entri yang lain. Tapi alhamdulillah, cik en tak lagi mengalami masalah untuk keluarkan lens even selalu tertidur dengan lens. Tapi mungkin entri Tertidur Dengan Contact Lens dan Tak Boleh Keluarkan? Ini Cara Korang Kena Buat ini dapat bantu korang yang tengah ada masalah ini

Ini Cara Korang Kena Buat


1. Kes ini berlaku apabila mata korang kering dan lens dah stuck dan dikatakan kalau korang tarik juga akan melukakan lapisan atas mata dan sakitnya tak boleh dibawa berbincang. 

2. Jadi untuk peringkat awal, korang tutup mata dan gosok mata perlahan lahan kemudian blink kan mata beberapa kali sehingga lens itu bergerak. Lepas itu boleh keluarkan 


3. Jika tidak berjaya, korang pergilah Watsons atau Gaurdian untuk cari sterile saline atau multipurpose solution. Cari bekas untuk korang boleh masukkan muka dan tuangkan kedalamnya. Korang rendam bahagian atas muka dan buka mata, tutup dan buka dalam sterile saline atau multipurpose solution beberapa kali. Nanti lens korang akan keluar sendiri.


4. Jika tak korang cari rewetting drops dan drops kan sehingga korang boleh rasa lens bergerak kiri kanan dan keluarkan. 

Ingat! Jangan paksa keluarkan risau nanti tercabut mata korang. hahahah. gurau je... Tak berbahaya tapi sakit itu dikatakan boleh rasa "kengerian". Hahhaha. Simpan entri ini manatau tiba tiba terjadi kat orang. 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

5 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. mak aih, baca tajuk entri pun seram..belum pernah lagi tidur dgn lens, scary..

    ReplyDelete
  2. bayangkan pun dah ngeri! hehe

    follow :)

    ReplyDelete
  3. Cik TK tak pernah lagi pakai contact lens sebab pernah tengok kawan yang pakai, rasa seram bila tengok lens stuck

    ReplyDelete
  4. Masa pakai c.lens dulu mmg hati2, tkut tertido tgh pakai c.lens.so mmg elakkan pakai c.lens kalau jalan jauh mcm blik kg sbb tkut terlelap.. Skrg guna cermin mata je la. Better.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post