8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat

8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat  | Dari Kerana Mata.. Yang Mempunyai Kuasa.. Oh, Aku Tergoda, Aku Tergoda Kerna Cinta.. Dari Kerana Mataaaa... Ini bibit lagu Dari Kerana Mata nyanyian R Azmi yang menceritakan dari mata sesorang itu, kita dapat melihat kecantikan yang sangat mendalam. Dari mata juga, kita boleh tahu, seseorang itu muda ke tua, sihat ke tidak, letih atau tak, marah atau suka dan lain lain lagi. Banyak peranan mata ini dalam mentafsir sesorang. Dari kerana mata juga, korang akan nampak natural beauty seseorang itu. Jadi penting bagi korang untuk jaga mata tu. Kat sini cik en nak share 8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat yang korang boleh amalkan dari sekarang. 

8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat
8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat

8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat 


1. Tidur Yang Cukup dan Berkualiti

Yang ini memang tips yang selalu korang akan dengar. Tapi biasalah, kalau yang jenis bekerjaya, korang akan ada masalah untuk mencukupkan tidur korang kan? Nak dapatkan 6 hingga 8 jam sehari pun susah. Tapi untuk memastikan mata korang sihat, sememangnya korang kena bagi cukup. Kalau tak qadak la pada hari cuti korang itu. 

2. Minum Air Kosong Secukupnya

Nak capai 2 liter air kosong ini kalau cik en memang senang sebab cik en akan ada bekal air kalau pergi ke mana mana sebabnya cik en jenis cepat haus. So korang yang ada masalah nak cukupkan 2 liter itu, korang boleh amalkan bawa botol air kemana mana korang pergi. Kalau di pejabat itu, korang letak je tepi meja dan kalau korang nampak je, mesti korang akan terasa nak minum. 

3. Jaga Pemakanan 

Yang ini kalau korang jaga, bukan saja mata je sihat, tubuh badan pun sihat dan otak pon cergas. Pilih buah buahan dan sayur sayuran yang bagsu untuk mata seperti lobak, tomato, hati, keju dan lain lain lagi. 

4. Cuci Make - up Sebelum Tidur

Selalunya perempuan ini kalau dah letih, selalu miss nak cuci make up. Kalau korang nak tau, make up kita tua da bahan bahan kimia yang mana ianya nampak cantik bagi kita tapi ada kesan sampingan untuk jangka masa panjang. 

5. Senaman Mata

Korang pernah tau tak mata pun perlukan senaman? Camana nak buat senaman pada mata? Caranya mudah je, tak berpeluk pon tiak korang tu. Hihihi. Korang pandang atas bawah kiri dan kanan tapi hanya mengerakkan anak mata saja. Lepas tu cuba buat bulatan pula. Buat setiap malam sebelum tidur.

6. Lindungi mata dari Sinaran UV

Korang janganlah memandang terus kepada cahaya matahari. Ianya tak baik untuk mata korang, kalau duduk di bawah cahaya matahari yang lama, gunakan cermin mata hitam. Biarlah orang kata bergaya tak kena tempat asal mata korang sihat dan dilindingi

7. Timun dan Uncang Teh

Yang ini antara yang korang boleh buat di rumah. Cari timun dan lagi bagus baru keluar dari peti ais, potong nipis dan letak di mata sebelum tidur. Selain itu boleh gunakan uncang teh yang telah digunakan. 

8. Amalkan suplemen Berry Bright

BerryBright Malaysia
BerryBright Malaysia 

Berry Brighy merupakan supplemen mata yang berasaskan makanan utuh, dilengkapi dengan nutrisi penting untuk melindungi dan mengekalkan kesihatan serta penglihatan mata. Seawal 3 tahun boleh menggunakan Berry Bright. Sangat digalakkan pada pengguna contact lens, maa kering dan letih, berhadapan dengan skrin dan gadjet untuk jangka masa panjang, lingkaran hitam bawah mata dan sokongan nutrisi dan pemakanan untuk kesihatan mata yang lebih baik. 

Setiap sachet memberikan faedah yang sama dengan memakan 100 buah blackcurrant, 10 buah oren (Bitamin C 500mg persachet), tanpa pewarna dan pegawet, vegetarian dan Halal. Ada 2jenis BerryBright iaitu

  • BerryBright Original - ada fruktosa semulajadi, kandungan gula bersamaan dengan setengah biji epal dan 38 kalori setiap hidangan. 
  • BerryBright Stevia - Tidak menggunakan gula tambahan, menggunakan Stevia berasaskan tumbuhan sebagai pemanis. 31 Kalori setiap hidangan 

BerryBright merupakan pemenang anugerah Malaysia Health And Wellness Brand Awards 2017, Natural Health Readers Awars 2017, 2015,2014 Pemenang Supplemen Penjagaan Mata Semulajadi Terbaik, Long Life Health And Beauty Awars 2015 2014 dalam ketegori penjagaan mata. 

Cara penggunaannya adalah 
  1. Sediakan 150ml air bersuhu bilik/air sejuk
  2. Tambah 1 sachet Bright Berry
  3. Kacau, gaul rata dan minum dengan segera untuk mengelakkan pengoksidaan 
Untuk maklumat lanjut boleh rujuk 


Diharap 8 Tips Dapatkan Mata Yang Sihat dapat membantu korang yang ada masalah berkaitan mata. Selain itu kalau korang pengguna lens tegar, korang boleh gunakan Air Optix Plus HydraGlade untuk menjaga mata korang. Baca pengalaman cik en di Pengalaman Menggunakan Air Optix Plus HydraGlade
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

11 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post