Kambing Kena Puru Sehingga Luka Berulat


Kambing Kena Puru Sehingga Luka Berulat | Hari ini cik en nak kongsi satu lagi masalah yang selalu terjadi pada kambing. Baca entri ini dengan santai yerk. Janganlah serius macam nak ambil exam. Hahaha. Jika sebelum ini cik en kongsi masalah kembung pada kambing dan kongsi juga cara rawatannya. Kali ini, topik masalah puru atau Contagious ecthyma atau soremouth, pustular dermatitis, orf atau scabby mouth dan ianya kerap berlaku pada kambing. Ianya penyakit zoonotik (boleh berjangkit dengan manusia dan haiwan) yang mana ianya berpunca dari virus POX. Selalunya anak kambing yang kerap kena. 



Tanda tandanya dalam gambar ini tidak jelas sangat sebab kambing ini tak duduk diam. So cik en bagi gambaran sedikit. Tanda-tanda penyakit

  1. Terdapat gelembung yang mengandungi air pada bahagian mulut, gusi, bibir dan kulit kambing.
  2. Apabila gelembung ini pecah ianya akan menjadi keruping dan kadang kala merekah dan berdarah
  3. Selain itu terjadi juga di bahagian kaki terutama di celah-celah jari dan juga pada bahagian tetek ibu kambing



Ada 2 rawatan yang boleh dipraktikkan. Satu menggunakan ubatan veterinar dan satu lagi cara tradisional. Untuk menggunakan ubatan veterinar, sebaiknya panggillah pengawai veterinar daerah di tempat masing. Cuma cik en nak kongsi rawatan secara tradisional. Rawatannya seperti berikut :

  1. Asingkan kambing yang sihat dengan yang ada puru
  2. Puru perlu dipotong/dikikis sehingga tercabut. Kalau berdarah tiada masalah, lagi bagus.
  3. Boleh sapukan dengan iodin / kapur sireh /belerang / kabait atau minyak tanah. Untuk mulut disarankan letak iodin atau kapur sireh je tau. Kang letak belerang keracunan pula
  4. Buat sekerap yang boleh. 
  5. Kalau kering, boleh sapunya minyak masak tuk bagi pelembab gitu. 
  6. Kalau rasa tak baik baik, baiklah hubungi pengawai veterinar daerah berhampiran ye. 
Sebenarnya ada vaksin untuk puru ini. Namanya Vaksin CONTAGIOUS ECTHYMA . Cuma sepanjang cik en bekerja, cik en tak pernah jumpa atau gunakan lagi vaksin ini. Yang selalu guna pun ivermectin atau anthimoline. 



Untuk kes cik en yang ini, ada 2 kes sebenarnya. Satu masalah puru dan satu lagi luka berulat. Mungkin keadaan luka berdarah yang lama menarik minat lalat untuk menderma telur ulat. So untuk kes ini, cik en tengok, dibahagian tepi mulut kambing dipenuhi ulat dan daging mula membusuk. Mungkin faktor kebersihan juga menjadi punca luka berulat ini. 



So, apa lagi singsingkan lengan baju, ambil forsep terus cik en cabut satu persatu ulat. Bau? hurm.. cik en dah cukup lali. Ulatnya memang dah gemok gemok. So operasi dressing di jalankan. Selesai buang ulat, sapukan iodin dan ubat antibiotik. Pesan pada peternak, kena jaga luka kambing ini. Sambil itu, cik en ajar juga bagaimana nak rawat puru di peringkat awal dan langkah pertama kalau dah mula ada ulat. Jadi cik en minta peternak inform balik pada cik en dari masa ke semasa kalau keadaan semakin teruk. 

Berpeluh juga kes hari ini. Sebabnya buat di tengah panas dan biasalah kandang peternak. Kena lebih bersedia dalam apa jua keadaan kandang. Kalau nampak perlukan nasihat kebersihan, sememangnya cik en akan mula mengomel tanpa henti dengan peternak. Hahahah. Ok la. jumpa untuk next entry esok. 

p/s : entri ini untuk bacaan santai, kalau ada yang ingi bertanya lebih lanjut, bolehlah tanya cik en di facebook cik en ye. Insyallah cik en akan membantu
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

3 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. tabahnya ...mesti dah imun dgn bau kambing kan?
    syabas! good job !

    ReplyDelete
  2. Emmm...kim salam kat kambing tu yer..semoga get well soon..
    Saya kagum dgn cik pembantu veterinar..semoga berjaya...

    ReplyDelete
  3. Banyak info bila berkawan dgn vaterina ni hehehe

    ReplyDelete
Previous Post Next Post