Veterinar Merupakan Pekerjaan Yang Membahayakan Kesihatan


Veterinar Merupakan Pekerjaan Yang Membahayakan Kesihatan | Berminat dengan haiwan? berminat untuk jadi seperti kami, pembantu veterinar, pengawai veterinar atau doktor veterinar atau senang di sebut Vet? Selepas baca tajuk di atas, masihkah korang berminat dalam kerjaya ini? 

Apa yang korang nampak di klinik haiwan sangat berbeza dengan dunia realiti kehidupan seorang Vet. Senario di Malaysia, Jabatan Perkhidmatan Veterinar merangkumi kesihatan dan kesejahteraan haiwan ternakan dan haiwan kesayangan. Bagi klinik veterinar swasta kebanyakan menumpukan rawatan pada small animal atau haiwan kecil seperti kucing, anjing, dan sebagainya. Dimana pun kami, kami mempunyai risiko yang tersendiri. Lagi lagi yang bekerja di bawah Jabatan Perkhidmatan Veterinar, tak kisahlah di negeri, makmal atau loji pemprosesan makanan.

Kami sebagai benteng utama apabila berlaku wabak. Contohnya wabak JE atau HPAI, bila outbreak atau kawasan confirm dijangkiti, pasukan yang pertama sampai adalah Jabatan Perkhidmatan Veterinar. Masa ini, akan wujud team taskforce dan pusat kawalan. Cuba bayangkan, wabak yang boleh meragut nyawa manusia dan kami sebagai team pertama yang hadapi untuk mengawal. 

Rutin tahunan kami di pejabat perkhidmatan veterinar daerah, melaksanakan program kesihatan ternakan yang mana perlu mengambil sampel darah (sampel serum) dan pemberian vaksin. Semasa Program Kesihatan Ternakan ini, terlalu banyak risiko kesihatan dan keselamatan. Korang boleh tonton video dari ig yang pernah cik en kongsikan 



Video dan cerita penuh di Apabila Kerbau Bergimnastik

Di bahagian makmal veterinar pula, semestinya lagi banyak risiko sebab disinilah tempat berkumpul semua sampel haiwan yang mati dan sakit. Walaupun ada skop kebersihan tapi ianya masih terdedah dengan risiko kesihatan. Walaupun nampak mereka smart berbaju kurung dan berkemaja, peranan mereka banyak membantu manusia sejagat dalam mencipta vaksin dan ujikaji penyakit. 


Di klinik veterinar pun ada juga. Cara handling (kekangan) haiwan bukan mudah okey... Tipulah kalau yang kerja di klinik veterinar, tak pernah dicakar atau digigit. Tahu tak korang, ada penyakit yang boleh merebak melalui cakaran dan gigitan. Penyakit zoonotik yang mana berjangkit dengan manusia. Contoh bagi kucing, penyakit sporo dan anjing penyakit rabies. Kucing dan anjing bila di rumah, mereka sangat-sangat manja dan baik, tapi.. bila di bawa ke klinik veterinar, semestinya perangai dorang akan berubah menjadi lebih agresif. Walaupun vet layan sebaik dan selembut yang boleh, tapi naluri haiwan ini kita tak boleh nak nafikan. 


Sebenarnya kalau nak disenaraikan tugas veterinar di dalam atau luar negara, memang banyak. Cukup cik en simpulkan, Veterinar , veterinary , veterinario , veeartsenykundige , hewan , veterinaire , vétérinaire dan banyak lagi nama di seluruh dunia yang membawa maksud sama merupakan satu team atau kumpulan yang bekerja untuk kedua dua spesis yang terbesar di dunia iaitu haiwan (kesihatan dan kebajikan) dan manusia ( sumber pemakanan seperti daging, susu, telur dan sebagainya) . 

So.. tak hairanlah, kerjaya veterinar ini mendapat tempat ke 4 dalam The 27 jobs that are most damaging to your health 2015 yang dikeluarkan oleh Occupational Information Network (O*NET) . So bila dah baca pengalaman cik en dan tugas tugas veterinar ini, korang masih berminat dengan kerjaya veterinar ini tak?? Tepuk dada tanyalah selera.  Mampu kah korang kotor, busuk, comot, masuk ladang babi, kena tanduk dengan kerbau, kena tendang dengan lembu, kena cakar dengan kucing, kena gigit dengan anjing, kena atasi aduan lalat yang mana tak habis habis walaupun dah pelbagai cara digunakan. hahahahaha.. Yang lalat itu hanya joke saja ye. hahaha.. 


p/s : Cik en selalu kongsikan rutin pekerjaan cik en sebagai pembantu veterinar di IG Personal cik en. Kalau nak tengok, bolehlah follow https://www.instagram.com/eintan_nurfuzie/ dan kalau macam dah banyak sangat gambar selfie cik en, hahaha, boleh terus ke hastag #eintannurfuzieisveterinarian
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

7 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Pak Cik ni memang minat tentang haiwan.
    Nak jadi Vet, sekolah tak tinggi.
    So layaknya, jadi penternak sajalah.

    ReplyDelete
  2. dulu kecik2 minat jg mai besar ai suka kerja yg tak mencabar kih kih ....

    ReplyDelete
  3. phew bahaya jugak ye kerja veterinar nii :o

    ReplyDelete
  4. bukan tak minat. tapi hati tisue.. tkleh tengok haiwan sakit ... or luka. tengok tikus mati pun dah sedih.. hahahaha

    ReplyDelete
  5. thanks atas pencerahan. tak tau pun pasal ni sebelum ni

    ReplyDelete
  6. yang dah jadi vet boleh tukar kerjaya tak bila baca ni.. hahaha..

    ReplyDelete
Previous Post Next Post