7 Fakta Mengenai Lidah Kucing


7 Fakta Mengenai Lidah Kucing | Kalau korang nak tahu, lidah kucing ini sangat sangat unik. Kalau kucing korang luka di tempat kucing boleh jilat, korang akan perhatikan luka di kawasan itu cepat baik. Jadi sekian lama cik en tidak mengeluarkan artikel berkaitan dengan kucing, hari ini cik en rajinkan diri untuk kongsi keunikan lidah kucing ini. 

  1. Lidah kucing tidak seperti lidah manusia. Lidah kucing sedikit kasar seperti duri duri halus yang dipanggil filiform papillae yang dibuat daripada keratin. Keratin ini sama seperti kuku kita. Dan duri halus inilah yang membantu kucing mengasingkan isi ikan dengan tulang ikan
  2. Alat grooming yang terbaik. Seperti cik en selalu beritahu pelanggan cik en, kucing yang menjilat bulu tandanya kucing korang sedang mandi. Tapi, jika bulu kucing korang semakin buruk atau tidak seperti biasa, kemungkinan kucing korang sakit. Selalunya kucing yang sakit ulser di dalam mulut, akan menyebabkan bulu kucing berwarna putih bersih menjadi kekuning-kuningan. Jadi bawak ke vet yang berdekatan untuk pemeriksaan. So, jika kucing selalu gromming, sedikit sebanyak bulu akan tercabut dan akan masuk ke dalam perut. Ini dinamakan hairball. Jadi penjagaan hairball sangat penting bagi mengelakkan masalah kesihatan kucing korang.
  3. Lidah kucing ini bukannya boleh sense of taste semuanya. Dan ada yang menyatakan lidah mereka tidak terlalu sentitif pada masin dan manis. Lidah mereka akan tertarik pada tekstur makanan bukannya pada rasanya.
  4. Lidah kucing ini juga berfungsi untuk check suhu makanan mereka ye.. Mereka tak seperti manusia yangmenggunakan tangan untuk check panas atau sejuk.
  5. Jika time panas melanda Malaysia, kita akan menggunakan kipas angin, mandi dan sebagainya untuk menyejukkan diri kita, tapi bagi kucing, air liur mereka itulah yang akan menyejukkan badan mereka. Ala ala beri losyen pada kita. Itulah kelebihan Allah beri kepada haiwan ini. Mereka menyesuaikan diri mereka dengan apa yang ada. 
  6. Dan semestinya, lidah kucing ini digunakan semasa mereka minum air. Kalau korang nak tahu, kucing boleh jilat air 4 kali dalam masa 1 saat. kalau korang rasa nak tengok sendiri. Apa kata korang rakam kucing korang minum dan play dalam masa perlahan. Korang boleh kira berapa kali. Seperti cik en katakan tadi, lidah kucing kasar dan ianya mampu menarik air yang mereka jilat ke dalam mulut.  
  7. Dan yang terakhir, fakta yang paling istimewa, dengan menjilat kucing lain, mereka menunjukkan kasih sayang mereka. Dan jika, kalau kucing korang suka menjilat korang, tandanya mereka sangat sangat sangat sayangkan korang tau!
Korang peminat kucing? Boleh la join group Facebook Tips dan Rawatan Kucing di SINI . 
Eintan Nurfuzie

Lifestyle Blogger, Veterinarian, Social Media Influencer, Love Travel & Ladies Rider | Any Advertorial, Collaborations and Review : Facebook > Eintan Nurfuzie | Page Facebook > Nurfuzie.com | Group Facebook > Tips dan Rawatan Kucing | Instagram > @eintan_nurfuzie | Twitter > @eintan_nurfuzie | Channel Telegram > Eintan Nurfuzie | Channel Youtube > Eintan Nurfuzie | Email > eintannurfuzie@gmail.com

6 Comments

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

  1. Info yang menarik tentang lidah kucing.. Kebetulan kat rumah ni bela kucing. Thanks for the info :)

    ReplyDelete
  2. hahaha. menarik rupanya lidah kucing ni. kita tahu pasal mandi tu je.

    ReplyDelete
  3. Salam perkenalan
    perkongsian yang bagus. saya pun suka kucing.

    ReplyDelete
  4. Kalau kucing jilat tangan pun boleh rasa kasarnya lidah tu hehehe..ada kucing tapi dekat kampung, d bandar ni susah sikit nk jaga, selalu tak ada d rumah..

    ReplyDelete
  5. Hihi, info yg menarik ni, baru tahu bnyk kegunaan rupanya lidah kucing ni. Subhanallah.

    ReplyDelete
Previous Post Next Post