www.nurfuzie.com eintannurfuzie@gmail.com

2013-11-13

Program Kesihatan BABI


salam semua
 kat sin icik en nak menjawab pertanyaan seorang pengomen Nur A.Z
yang bertanyakan 

masuk ladang khinzir?? buat apa utk program keshtn tu? 

mungkin ada antara yang masih belum mengenali cik en lebih rapat
cik en merupakan seorang pembantu veterinar yang bekerja di Pejabat Perkhidmatan Veterinar di salah satu daerah di negeri Perak
dan cik en ditempatkan di bawah Unit Kesihatan atau khususnya di bahagian UKTG (Unit Kesihatan Ternakan Gerompok)
Untuk ringkasan team UKTG ini akan membuat pelbagai program kesihatan seperti "bleeding", vaksin, kawalan penyakit, nasihat untuk peternak peternak yang mempunyai ternakan seperti kambing, lembu, bebiri kerbau,ayam, itik, dan juga BABI (Khinzir)
Jangan anggap bila sebut perkataan BABI itu ialah mencarut sebab di pejabat veterinar perkataan itu adalah rutin sebab setiap hari akan ada kaitan dengan khinzir
seperti permit , lesen dan sebagainya
dan program kesihatan pulak merangkumi pengambilan sampel darah (bleeding) dan swap (pengambilan sampel di hidung)
Sampel sampel ini akan dihantar ke makmal untuk saringan penyakit 
Penyakit yang selalu di ujikaji untuk khinzir adalah 
NIPAH dan JE
JIka tiada kajian kemungkinan penyakit akan cepat merebak di kalangan khinzir dan akan membahayakan manusia
dan ini untuk lebih lanjut
dan saat in mungkin akan bertanya macam mana dengan pakaian bila masuk kek ladang khinzir ini?
ni la pakaiannya



ada macam angkasawan nak pergi ke bulan?
gambar yang lain tak boleh nak masuk sangat ti akan de spekulasi
so sampai disini entry mengenai kerja cik en dan menjawab pertanyaan Nur A.Z

p/s : salah satu kerja mencabar adalah veterinar .. :)

Photobucket

  4 comments:

  1. terima kasih tolong jwb pertanyaan saya..Baru nk tanya pakai apa,tp dah terjawab.hehe.. bgslah takpayh pi samak dh pakai sarung tgn tu..

    ReplyDelete
  2. Dah keje kan...nak buat camne...kene la tgk menatang tu...

    ReplyDelete
  3. wah..bestnya...byk pnglmn..bukan smua org boleh ada bepagalman ni..

    ReplyDelete

Disclaimer
All content provided on this "Blog Nurfuzie.com" blog is for informational purposes only. The owner of this blog makes no representations as to the accuracy or completeness of any information on this site or found by following any link on this site.

The owner of Blog Nurfuzie.com will not be liable for any errors or omissions in this information nor for the availability of this information. The owner will not be liable for any losses, injuries, or damages from the display or use of this information.
This terms and conditions is subject to change at anytime with or without notice.

Followers

About

For Advertorial, Collaborations and Review. Please Contact eintannurfuzie@gmail.com.

Get widget

Blog Archive

Labels

Ads

Grab Me!